چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش موقعیت کنترل بر هدف گذاری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقاطع متوسطه سیرجان می باشد روش انجام این پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه تجربی و کنترل می باشد.جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر متوسطه سیرجان در سال تحصیلی1394-95 تشکیل داده اند. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی - خوشه ای 40 نفر برای نمونه آماری انتخای شد. ابزار های مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه انگیزش پیشرفت و پرسش نامه جهت گیری هدف البوت و مک گرگور(2001) بود. نتیجه بدست آمده از تحلیل و اریانس دو متغییره نشان دهنده ی این است که سطح معنی دارای کمتر از 005 است.یعنی آموزش موقعیت کنترل بر هدف گذاری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه تاثیر زیادی دارد.
خلاصه ماشینی:
برخی شواهد پژوهشی وجود دارند که نشان می دهد بسیاری از مسائل و مشکلات انسان 1 - Weiner 2 - Putwain & daniel 3 - Schunk 4 - Roussel & Elliot & Feltman ها ناشی از منبع کنترل بوده و تحقیقات متعددی نیز وجود رابطه بین پیشرفت تحصیلی با منبع کنترل مشخص نموده است (اصغر نژاد و همکاران ، ١٣٨٣).
٠٥ است (٠٠٥<P) یعنی آموزش موقعیت کنترل بر هدف گذاری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه تاثیر دارد.
بحث و نتیجه گیری هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش موقعیت کنترل بر هدف گذاری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه سیرجان بود.
نتایج نشان داد که آموزش موقعیت کنترل بر هدف گذاری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه تاثیر دارد.
در فرضیه فرعی اول نتایج نشان می دهند که آموزش موقعیت کنترل بر هدف گذاری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه تاثیر دارد.
در فرضیه فرعی دوم نتایج نشان می دهند که آموزش موقعیت کنترل بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه تاثیر دارد.
یافته های این پژوهش با پژوهش حسن زاده (١٣٨١) که نشان داد بین منبع کنترل درونی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه ء معناداری وجود دارد.
Achievment goals in the classroom, students, learning strategies and Motivation processes, Journal of Educational psychology.