چکیده:
عمارت خسروآباد شهر سنندج به عنوان یکی از مهمترین عمارتها در غرب کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.
این عمارت دارای ساختار منحصر به فردیست که آن را از بسیاری جهات در غرب کشور شاخص نموده است. از
زمان شکل گیری این عمارت تا کنون, جهانگردان» مورخان و محققان زیادی در رابطه با ساختار معماری آن
مباحثی را مطرح نموده اند اما متاسفانه در رابطه با مسائل فرهنگی حاکم بر شکل گیری ساختار معماری این
فرهنگ مردمان این دیار بر شکل گیری فضاهای این عمارت داشته اند, که هر یک به نوبه ی خود بسیار حائز
اهمیت است. پژوهش پیشرو با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی و استناد به منابع کتابخانه ای موجود و
همچنین بازدیدهای میدانی نگارندگان از عمارت مذکور به بررسی ساختار معماری آن از لحاظ فرهنگی پرداخته
است. نتایچ حاصل از پژوهش حاکی از آن است, اگرچه عوامل شکل گیری این بنا می تواند شرایط جغرافیایی و
اقلیمی حاکم بر منطقه باشد, اما تاثیرات فرهنگی زیادی را می توان در داخل بنا مشاهده نمود که هر کدام می
توانند از عوامل اصلی شکل دهنده این عمارت باشند.
خلاصه ماشینی:
"(زندی، محمودی، نصری، 1395) ایوان سازی به عنوان یک فرهنگ حاکم در ساختمانهای مناطق کرد نشین غرب کشور در طول تاریخ پر فراز و نشیب این دیار در اکثر ساختمانها دیده می شوند و در شهر سنندج نیز به عنوان یک شهر تاریخی در مناطق کرد نشین غرب کشور که به جرأت معماری آن را می توان نمودی از معماری کردی معرفی کرد به طور کلی می توان انواع آنرا از لحاظ شکل و سیمای ظاهری در سه دسته تقسیم بندی کرد دسته نخست : ایوانهای ستون دار با آسمانه تخت با سر ستون و تزئینات که نمودی از معماری زمانهای دور کردها (اورارتویی ها، ماننایی ها و مادها) در منطقه می باشند و گویی به عنوان یک فرهنگ غالب در این مناطق برای خودنمایی هر چه بیشتر ثروتمندان سطح شهر سنندج به دست معماران بومی منطقه به بهترین نحو ممکن ساخته و پرداخته می شده اند دسته دوم : که بیشترین تعداد را در خانه های شهر سنندج به خود اختصاص داده است ایوانهای ستون دار با آسمانه تخت و بدون تزئینات هستند که اکثر مردمان عامه ی این شهر به عنوان یک فرهنگ غالب در منازل خود به عنوان یک عنصر لاینفک از آنها استفاده می کرده اند و دسته سوم : ایوانهای طاق و قوس دار که با تاثیر پذیری از فرهنگ حکومتهای مرکزی ایران بر این مناطق در دوران معاصر با سبک و سیاق مناطق مرگزی کشور ساخته و پرداخته شده اند.."