خلاصه ماشینی:
"quot;عباسه" راوی اندیشه های "جوانگ زه" مروری برجایگاه عباس کیارستمی در چین حامد وفایی عضو گروه مطالعات تحقیق دانشگاه پکن بدون اغراق میتوان جایگاه مرحوم عباس کیارستمی در پرجمعیتترین کشور دنیا -چین- را جایگاهی بی بدیل و منحصر به فرد و از مصادیق این کلام معروف سعدی توصیف کرد که " هنرمند هر جا که رود قدر بیند و در صدر نشیند!" عباس کیارستمی، کارگردان شناخته شده ایرانی که بسیاری از کارشناسان سینمایی و هنری از او به عنوان یکی از شاخصترین چهرههای موج نوی سینمای معاصر ایران یاد میکنند، جایگاهی ویژه و به بیان سعدی نوعی "صدرنشینی" در میان هنرمندان، سینما دوستان و حتی بسیاری از مردم عادی چین دارد.
در فضای مجازی چینیها اما عمق این تاثر از فقدان یک هنرمند ایرانی ملموس تر بود؛ غیر از دهها تیتر و عنوان خبری که همگی با عناوین فیلمهای کیارستمی و تصاویری از چهره او آراسته شده بودند، بسیاری از دانشجویان چینی و اساتیدشان به همدردی با مردم ایران پرداختند و حتی پروفسور دای جینگ خوآ ، رئیس مرکز فرهنگی دانشگاه پکن و از منتقدین فرهنگی برجسته این کشور از بدرقه کیارستمی به عنوان "بدرقهی یک عصر" یاد کرد.
جالب آنکه با گذشت چندین ماه از فقدان کیارستمی، رسانههای چینی تا چند هفته قبل نیز به تحلیل ابعاد شخصیتی او و تبیین رویکردهای هنری او مشغول بودهاند؛ به عنوان مثال روز بیستویکم جولای روزنامه رن مین (مردم)، ارگان رسمی حزب کمونیست چین و از جمله رسانههای سراسری و پرتیراژترین روزنامه این کشور در گزارشی مصور به تمجید از کارگردان فقید ایرانی پرداخت و نوشت: "تاثیرات عمیق کیارستمی بر سینمای ایران چه در "بچههای آسمان" مجیدی و چه در "جدایی نادر و سیمین" فرهادی مشهود است و بدون شک راه او همچنان ادامه خواهد داشت."