چکیده:
صاحب نظران در زمینه رعایت استانداردهای ساختار مقالههای علمی – پژوهشی، اصول، قواعد و ضوابط خاصی را در نظر دارند که پایبندی به این موارد نیازمند مهارت، تجربه و دقت فراوان میباشد. پژوهش حاضر، بر آن است تا به نقد و بررسی ساختار 6 مقاله چاپ شده در مجله ادب عربی دانشگاه تهران در حوزة ادبیات عصر میانه، و میزان انطباق آن با استانداردهای مقالههای علمی – پژوهشی بپردازد. بررسی استانداردهای مربوط به ساختار مقالههای علمی – پژوهشی در این 6 مقاله حاکی از آن است که برخی ازمقالات دارای نواقصی از قبیل: کلی بودن عنوان، نداشتن روش وهدف پژوهش در چکیده، ضعف در انتخاب واژههای کلیدی، مشخص نبودن پرسشهای اصلی، اشاره نکردن به پیشینه پژوهش و کلیشهای وکلی بودن نتیجههاست. از سوی دیگر تعدادی از مقالههای بررسی شده نیز دارای نقاط قوت و استانداردهای لازم میباشند که از جملهی آن میتوان به ارائهی عمقی مبانی نظری پژوهش، رویکرد انتقادی وتحلیل محور، نوآوری، انطباق محتوای اثر با عنوان، استناد به منابع معتبر و دادههای به روز و... اشاره کرد.
The Scholars saw in the field of standards of scientific papers, principles, rules and specific criteria that adhere to these is needs in terms of skills, experience and great care. The present study aims to review the structure of six articles published in the Journal of Arabic Literature at Tehran University in the field of literature middle age, and in compliance their management with the standards of scientific papers. Research Standards related to the structure of scientific papers in these six articles suggests that some articles have drawbacks, such as having too general titles, lack of objective research methods in the abstract, weakness in key words, the lack of basic questions, not to mention literature and stereotypes of result.
خلاصه ماشینی:
مقاله شماره پنج کتاب هاب مهمـی را در زمینه شناخت انواع انواع تضمین در اختیار خواننده قرار میدهد وعلاوه بر آن سعی کـرده به دیوان شعرای پیشین که شاعر(حلی) از ایشان تضمین کرده اسـت بـدون واسـطه ارجـاع دهد وبه بیان دیگر از منبع دست اول ودارای اهمیت استفاده شده است و مقاله شماره شش مهم ترین کتب در زمینه تناص وبینامتنیت را به ما معرفـی مـیکنـد؛ افـزون بـر ایـن کـه از مطالعات مدرن و محققانه ودست آوردهای پژوهشی نـوین اسـتفاده کـرده اسـت ؛اما مقالـه شماره یک ارجاعات علمی ندارد، به طوریکه گاه نام ونام خانوادگی ذکر شـده ، بـه عنـوان نمونه (ص ٢٤٠) چنین آمده (محمد، الیعلاوی، ص ١٣٤) وگاهی فقط نام خانوادگی، به عنوان نمونه (ص ٢٣٨) آمده است (ابن الأثیر، ص ٦٢١)؛ لذا میطلبد که روش ارجاع یکسان وبـر اساس معیارهای علمی باشد یعنی(نام خانوادگی، سال : صفحه ).
٨. چند توصیه به سردبیران مجله ها و پژوهشگران جوان با بررسی ٦ مقاله مذکور چنین برداشت میشود که برخی از نگارندگان محترم ، به نگارش اصولی و علمی دو مقوله ی چکیده ، مقدمه و نتیجه گیری نپرداخته ، یا این که بـه راحتـی از کنار آن ها گذشته و نسبت به آن ها بی توجه بوده اند؛ در حـالی کـه چکیـده معرفـی کننـده موضوع مقاله ودر بر دارنده ی اصلیترین داده ها و یافته های پژوهش است وخواننده با نگاه کردن در آن است که مشتاق مطالعه کل مقاله میگردد؛ مقدمه نیز دروازه ی ورود بـه مقالـه است که در آن اطلاعاتی چون اهداف ، ضرورت ، فرضیه ،سوال و پیشـینه ی تحقیـق وجـود دارد؛ علاوه بر آن نتیجه هر مقاله نیز حاصـل یافتـه هـای پـژوهش اسـت وارزش کـار را مشخص میکند؛ لذا در تدوین آن بر اساس اصول و قواعد علمی باید دقت عمل بـه خـرج داد.