چکیده:
این پژوهش با هدف شناخت تجربه کشورهای مختلف در آموزش تاریخ معماری اسلامی و انتقال تجارب آنها به دانشکدههای معماری ایران اجرا شده است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است و بدین منظور با روش تطبیقی به کمک الگوی بردی، برنامه درس «تاریخ معماری اسلامی» در ایران و چند کشور جهان بررسی شده است. جامعه پژوهش شامل تمام کشورهایی بود که درس تاریخ معماری اسلامی در برنامه درسی خود دارند. نمونههای مورد مطالعه، شامل ایران و کشورهای جهان اسلام بر مبنای کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی بود که دانشگاههای آنها در رتبهبندی پایگاه استنادی جهان اسلام، جزء 100 دانشگاه برتر بودند. معیار انتخاب دانشگاهها در هر کشور، رتبهبندی هر مؤسسه در آن کشور بوده است و تلاش شد که دانشگاههای دارای بالاترین رتبه بررسی شوند. بر اساس نتایج پژوهش، سه رویکرد کلی (نگاه تاریخگرایانه، نگاه معنایی و نگاه کاربردی) بر اساس تلقی متفاوت هر کشور از نسبت اسلام و معماری در آن کشور در برنامه درسیِ درس معماری اسلامی قابل شناسایی است. برای نیل به هدفهای برنامه توجه، به رویکرد آن و بهروزرسانی برنامهها باید در اولویت برنامهریزان
خلاصه ماشینی:
مطالعه تطبيقي برنامه درس تاريخ معماري اسلامي در دانشکده هاي 1 معماري Comparative Investigation of the “History of IslamicArchitecture” Curriculum at Architecture Faculties تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/٠٦/٢٦ ناديه ايماني* حامد بيتي** اين پژوهش با هدف شناخت تجربه کشورهاي مختلف در آموزش تاريخ معماري اسلامي و انتقال تجارب آنها به دانشکده هاي معماري ايران اجرا شده است .
3. Ranking (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل (١) نمونه هاي مورد مطالعه و معيارهاي انتخاب آنها در اين پژوهش ابزار گردآوري اطلاعات ، اسناد و مدارک برنامه درس هاي تاريخ معماري اسلامي (درباره هدف ها، روش هاي تدريس و شيوه هاي ارزشيابي)، کتاب هاي درسي و منابع مطالعاتي بوده است .
بحثي در معرفي مهم ترين منابع و مآخذ تحقيق در هنر و معماري اسلامي ايران زمان ارائه سال سوم تعداد واحد 4 تعداد ساعت کلاس ٦ ساعت در هفته در هفته پيش نيازها برداشت از بناهاي تاريخي سخنراني بستگي به نظر استاد دارد پاورپوينت بستگي به نظر استاد دارد سفر بستگي به نظر استاد دارد فيلم بستگي به نظر استاد دارد مأخذ: برنامه درسي دوره کارشناسي معماري مصوب شوراي عالي برنامه ريزي برنامه درس معماري اسلامي در ساير کشورهاي مورد مطالعه ترکيه : در ميان مدرسه هاي معماري ترکيه ، دانشگاه خاورميانه (METU)١ واقع در آنکارا با رتبه يک ، بررسي شده است .
my/academics/undergraduate/architecture/ اسلامي و درس تاريخ و تئوري معماري که از درس هاي اصلي است در نيمسال اول به دانشجويان ارائه مي شود و شامل موضوعات مرتبط با معماري جهان اسلام و فرهنگ اسلامي مي شود.