چکیده:
زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی یک عنصر چند بعدی است و به گونهای ظریف به فراشناخت و حل مسئله مربوط است. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه فراشناخت و عملکرد تحصیلی با میانجیگری حل مسئله است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرم دره در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آنها 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای باورهای فراشناخت ولز (1997)، حل مسئله هپنر (1987) و شاخص معدل تحصیلی استفاده شد. تحلیل دادهها با معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای اسپیاساس نسخه 18 و ایموس نسخه 20 انجام شد.
یافته ها: براساس مدل معادلات ساختاری، روابط بین متغیرها، از برازش قابل قبولی برخوردار بود و نتایج نشان داد بین فراشناخت با حل مسئله (0/001 ≥ p)، فراشناخت با عملکرد تحصیلی (0/001 ≥ p)، و حل مسئله با عملکرد تحصیلی (0/003 ≥ p) رابطه وجود دارد.
نتیجه گیری: استفاده از مهارت حل مسئله و فراشناخت موجب رشد معنادار یادگیری در دانشآموزان میشود بنابراین میتوان با تقویت باورهای فراشناختی و مهارت حل مسئله، ضمن تقویت عملکرد تحصیلی دانشآموزان، زمینه شناخت دقیق ظرفیتها، تواناییها و کاستیها بدست خودشان فراهم شود.
Background and Purpose: Academic performance is a multi-dimensional element and is subtly related to metacognition and problem solving. Therefore, the purpose of this study is to determine the relationship between metacognition and academic performance by mediating problem solving. Method: The research method was descriptive-correlational. The statistical population included all the high school students in Khoram Darreh city in the academic year of 2016-2017 that among them 300 students were selected by stratified random sampling method. The research instruments were, the metacognitions questionnaire (MCQ), problem solving inventory (PSI) and academic average index (AA). Data analysis was carried out using structural equations modeling using SPSS software (version 18) and AMOS software (version 20). Results: According to the structural equation model, relationships between variables had acceptable fit and the results showed that there is a significant relationship between metacognition with problem solving (p ≤ 0.001), metacognition with academic performance (p ≤ 0.001), and problem solving with academic performance (P = 0.003). Conclusion: Using problem solving skills and metacognition can lead to significant learning outcomes in students. Therefore, by reinforcing meta-cognitive beliefs and problem-solving skills, while enhancing students' academic performance, the conditions for the accurate recognition of capabilities, abilities and weaknesses can be achieved.