چکیده:
اعتماد به رسانه به عنوان اساسی ترین رکن جذب و حفظ مخاطب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اعتماد مخاطب به رسانه محصول ارائه اخبار و اطلاعات درست با منابع مشخص،عدم سوگیری، سرعت انتشار اخبار، همگامی رسانه با تکنولوژی های روز و دیگر عوامل مرتبط با خبررسانی است.گرایش مخاطبان به هر یک از منابع خبری تابع میزان اعتمادپذیری این رسانه ها در بین مخاطبان است. رسانه ها از جمله عرصه های مهمی هستند که بحث اعتماد اجتماعی در آنها به صورت جدی مطرح می شود و این مهم درادبیات علوم ارتباطات، تحت عنوان «اعتبار منبع» و «اعتبار رسانه» مطرح می شود؛ زیرا آنها نمی توانند در فضایی فارغ از اعتماد مخاطبان، دوام و قوام داشته باشند. در این راستا رویکرد «بودرویی» در قالب «نظریه منش و میدان»به ویژه موضوعات رسانه ای همچون مقوله «اعتماد و منابع کسب خبرنخبگان » از جایگاه و اهمیت بسزایی برخوردار است. به اعتقاد بوردیو سرمایه فرهنگی و اقتصادی، مشخصه های اصلی اجتماعی است که از طریق آن ،اقدام به دسته بندی ذایقه ها یا به اعتباری اعتماد مخاطبان درکسب اخبار از منابع خبری تحت تاثیر«منش» قرار می گیرد. بنابراین نتایج دو پیمایش،از اساتید دانشگاه های 5 شهرکشور درباره منابع کسب خبر» در آبان 1392 با نمونه آماری 400 نفر و نتایج «پیمایش درباره منابع کسب خبر اساتید» دانشگاه های شهر تهران در بهمن 1392با نمونه آماری 210 نفر نشان داد که «7/ 55 درصد از اساتید 5 شهراخبار و تحلیل های خبری مورد نظر خود را از «تلویزیون»،2/45 درصد از «پایگاه های اینترنتی»، 6/35 درصد از «مطبوعات (روزنامه ، هفته نامه و...)» و » 2/64 درصد از اساتید دانشگاه های شهر تهران اخبار و تحلیل های خبری مورد نظر خود را از «پایگاه های اینترنتی»، 7/40 درصد از «تلویزیون»، 8/35درصد از طریق «دهان به دهان (دوست و آشنا، افراد مطلع و...)» و 8/35 درصد از «مطبوعات (روزنامه ها، هفته نامه ها و...)»دریافت می کنند.
خلاصه ماشینی:
"حال با توجه به مباحثی که مطرح شد این سؤال اساسی مطرح میشود که"میزان استفاده اساتید دانشگاههای شهر تهران و شهرستانی از اخبار و تحلیلهای خبری منابع مختلف چگونه است؟ در این زمینه دو پیمایشی که در سال 1392 اجرا شده با رویکرد بوردویی مورد تحلیل ثانویه قرار گرفته است.
</رجوع شود به تصویر صفحه> نتیجهگیری همگام با دیدگاه بوردیو و رویکرد &quot;تمایز&quot;در خصوص درونیسازی &quot; منش&quot;، ذائقه مصرفکننده یا به عبارتی انتخاب کسب خبر از منابع رسانهای و اعتماد به آن ترجیجا براساس موقعیت و پایگاه اجتماعی انجام میگیرد بر این اساس تفاوت و میزان دسترسی به منابع تنوع ذائقه و همچنین بر اعتماد مخاطبان تأثیرگذار است همچنانکه از نظر بوردیو،&quot;منش&quot; مولد وانسجام بخش اعمال و صورت درونی شده شرایط طبقات و پایگاه اجتماعی است این مهم در منابع کسب خبر و اعتماد به رسانهها در بین نخبگان (اساتید دانشگاههای 5 شهر کشور و شهرهای تهران هم در سطح خرد و کلان کاملا متفاوت و چنانکه نوع ذائقه و اعتماد بیشتر در دریافت خبر و تحلیل از سوی اساتید دانشگاههای شهر تهران از پایگاههای اینترنتی بود و خود این امر بی تردید از موقعیت و پایگاه اجتماعی ناشی از اساتید شهر تهران و شهرهای کشور ناشی موقعیتهای متفاوتی است که در کلانشهر تهران و شهرستان اشغال میکنند که در درون طبقه نخبگان مشهود (دارای صلاحیت و شایستگی و دانش و پیوندهای اجتماعی هستند) است در عین حال در سطح خرد فاصله هر دو گروه از دریافت منابع خبری و تحلیلی از تلویزیون مشترکا کم و از مطبوعات بیشتر است."