چکیده:
این تحقیق توصیفی (طولی) با تمسک به اجرای پیمایشی به بررسی اثربخشی آموزش مهدی باوری در ارتقاء امیدواری، کاهش اضطراب و بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در طول دوره سه ساله آموزش متوسطه اول پرداخته و با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از منابع مربوط به آموزه های مهدوی و تبیین آن به زبانی ساده برای نمونه آماری پژوهش (240 دانش آموز دختر پایه هفتم مدارس متوسطه اول شهرستان تهران) و تحلیل یافته ها توسط آمار استنباطی نشان داد که بین آموزش مهدی باوری و ارتقاء امیدواری و کاهش اضطراب دانش آموزان رابطه معناداری در سطح 05/0p≤ وجود دارد. همچنین بررسی کارنامه تحصیلی سالیانه نمونه آماری در سه سال تحصیلی متوالی به روش آمار توصیفی نشان می دهد که پیشرفت تحصیلی آنان بهبود یافته است.
This research (descriptive-longitudinal) survey aims to investigate the effectiveness of Messianism teaching on promoting hope، reducing anxiety and improving academic achievement during the first three years of high school education. By collecting the required information from the sources related to the teachings Messianism and its explanation in simple language for the statistical sample of the research (240 female students of the 7th grade of the first high schools of the city of Tehran) and analysis of the findings by inferential statistics showed that there was a significant relationship between Messianism teaching and promotion of hope and reduction of student anxiety at level p≤0/05. Also، the study of the annual study sample of the statistical sample in three consecutive academic years by descriptive statistics shows that their academic achievement has improved.
خلاصه ماشینی:
""/> چکیده این تحقیق توصیفی (طولی) با تمسک به اجرای پیمایشی به بررسی اثربخشی آموزش مهدیباوری در ارتقاء امیدواری، کاهش اضطراب و بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در طول دوره سه ساله آموزش متوسطه اول پرداخته و با جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از منابع مربوط به آموزههای مهدوی و تبیین آن به زبانی ساده برای نمونه آماری پژوهش (240 دانشآموز دختر پایه هفتم مدارس متوسطه اول شهرستان تهران) و تحلیل یافتهها توسط آمار استنباطی نشان داد که بین آموزش مهدیباوری و ارتقاء امیدواری و کاهش اضطراب دانشآموزان رابطه معناداری در سطح 05/0p≤ وجود دارد.
امید به آینده با اعتقاد به دستگیری و امدادهای امام عصر( برای نمونه آماری این تحقیق یعنی 240 دانشآموز دختر 13 الی 14 ساله (پایه هفتم) در سال تحصیلی 1394-1393 از مدارس متوسطه اول مناطق 6 و 12 شهرستان تهران (شامل 8 کلاس)، که با هماهنگی مدیر مدرسه در یک برنامه آموزشی و درمانی فرآیند شناختی شرکت کرده بودند برای رفع اضطراب و ایجاد امیدواری مورد مطالعه قرار گرفت؛ برای این منظور با یک برنامه آموزشی و درمانی فرآیند شناختی، توسط معلم آموزش دیده که از قبل هماهنگ و برنامهریزی شده بود؛ در مدت دوره تحقیق به شناخت و افزایش اعتقاد شاگردان مورد مطالعه به الطاف امام عصر( و مهدویتباوری، نظیر «مسئولیت هدایت و ارشاد جامعه، نگهبانی از مرزهای اعتقادی و فکری جامعه اسلامی، ایجاد امنیت فکری و روحی و...
این تحقیق یک مطالعه طولی بوده و طی سه سال تحصیلی به روش پرسشنامهای با دو پرسشنامه یکی پرسشنامه امید به زندگی اسنایدر و دیگری پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان چارلز اشپیلبرگر بر روی 240 دانشآموز دختر انجام شد؛ و نقش آموزش مهدیباوری بر ارتقای امیدواری، کاهش اضطراب و افزایش پیشرفت تحصیلی بر آنان مورد بررسی قرار گرفت."