چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تدوین چهارچوب طراحی بازی های رایانهای برای یادگیری انواع موضوعات شناختی و بررسی میزان اثربخشی آن در یادگیری اصول بود. برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. در بخش کیفی برای بدست آوردن چهارچوب از تحلیل استقرایی و در بخش کمی برای اعتباریابی درونی از نظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامهای و همچنین برای ارزیابی اعتبار بیرونی از روش آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. با تحلیل دادههای مربوط به مکانیکهای بازیهای رایانهای، 32 مکانیک مهم بازیهای رایانهای استخراج شد و با آموزش انواع موضوعات شناختی مطابقت داده شد. مکانیکهای پیشنهادشده جهت اعتباریابی درونی به 25 متخصص آموزش و بازیسازی ارسال شد و نتایج تحلیل حاصل از ارزیابی اعتبار درونی چهارچوب نشان داد که چهارچوب پیشنهادی برای آموزش موضوعات شناختی ، از اعتبار مناسب و خوبی برخوردار است. همچنین جهت بدست آوردن اعتبار بیرونی چهارچوب پیشنهادی در یادگیری اصول، بر روی 40 دانشآموز در گروههای کنترل و گواه اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس برای بررسی میزان اثربخشی و اعتباریابی بیرونی نیز نشان داد که بین بازی طراحیشده بر اساس چهارچوب پیشنهادی و بازی موجود تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
همچنین ریچارد به نقل از دل بلانکو١٢ بیان می کند بازی های رایانه ای رسانه جدیدی هستند و متخصصـین حـوزه یادگیری و آموزش برای استفاده از این رسانه جدید در یادگیری و آموزش با چالش های متنوعی ازجمله توجه بـه مبانی آموزشی و مطابقت بازی ها با اهداف برنامه های درسی مواجه هستند"چنانکه قبلا توضـیح داده شـد در زمینـه درگیر کنندگی و اثربخشی بازی های رایانه ای پژوهش هایی انجام شده اسـت ولـی در ایـن زمینـه کـه بـازی هـای رایانه ای چرا و چگونه یادگیرندگان را در فرایند یادگیری درگیر کرده و اثربخش واقع می شوند و اینکه چگونه آنهـا را با آموزش و یادگیری ادغام کنیم پژوهش های لازم و کافی انجام نگرفته است .
ون اک (٢٠١٠) نیز بیان میکند که در بازیهای دیجیتال سبک های راهبردی، شبیه سـازی و ایفای نقش برای آموزش و یادگیری مفاهیم و اصول مناسب میباشند و تجربه نقش ، داستان، جمع کردن، موقعیت واقعی، چیدن و مدیریت از جمله مکانیک های مهم این سبک ها میباشند.
Assessing the effectiveness of digital game-based learning:Best practices,Computers & Education 92, 90-103 Apice,Ciro,Claudio Grieco,Rossella Picopo,Luca Liscio.
Advanced learning technologies for eLearning in the enterprise: Design of an Educational Adventure Game to teach computer security,journal of visual language and computing,31,260-266 Borja Manero , Javier Torrente,Angel Serrano, Martínez-Ortiz, Baltasar Fern andez-Manj.
Games-Based Learning Advancements for Multi-Sensory Human Computer Interfaces: Techniques and Effective Practices , Information Science Reference Freitas, Sara de and Maharg, Paul(2010).
Learning with Digital Games A Practical Guide to Engaging Students in Higher Education, New York,Routledge.