چکیده:
کشاورزی ارگانیک نقش اساسی در توسعه پایدار دارد و عامل اصلی ایجاد و توسعه محصولات ارگانیـک، تقاضـای مصـرف کننـدگان و خصوصا بازار داخلی محصول بود. لذا هدف این پژوهش شناسایی عوامل آموزشی ، محیطی مؤثر بر عملکرد شرکت های تولید محصول ارگانیک می باشد. این تحقیق از نوع توسعه ای-کاربردی، روش آن همبستگی بود. جهت روایی ابزار سنجش از روایی محتوا و روایی سازه استفاده شد و جهت پایایی نیز از ضریب آلفـای کرونبـاخ که برای کل ابزارسنجش به میزان 0.836 محاسـبه گردید. جامعه آماری شامل 180 نفر از مدیران و کارشناسان حوزه بازاریابی و فروش شرکت های تولید محصول با برند ارگانیک در سطح کشور ایران بود که به روش تصادفی طبقه بندی شده، تعداد 140 پرسش نامه بین افراد جامعه آماری تحقیق توزیع و 119 پرسشنامه برگشت و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختاری و از نرمافزار Spss و PLS بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل آموزشی، محیطی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد بنگاه های تولید کننده محصولات ارگانیک دارد .
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری شامل ١٨٠ نفر از مدیران و کارشناسان حوزه بازاریابی و فروش شرکت های تولید محصول با برند ارگانیک در سطح کشور ایران بود که به روش تصادفی طبقه بندی شده، تعداد ١٤٠ پرسش نامه بین افراد جامعه آماری تحقیق توزیع و ١١٩ پرسشنامه برگشت و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت .
077 تأیید a٤- فرضیه فرعی اول: نگرش فرهنگی بازارگرایی در رابطه میان عوامل برون سازمانی و عملکرد بنگاه نقش میانجی بازی می کند.
114 تأیید a٥- فرضیه فرعی اول: نگرش فرهنگی بازارگرایی در رابطه میان عوامل درون سازمانی و عملکرد بنگاه نقش میانجی بازی میکند.
100 تأیید b٥- فرضیه فرعی دوم: نگرش رفتاری بازارگرایی در رابطه میان عوامل درون سازمانی و عملکرد بنگاه نقش میانجی بازی میکند.
تایید فرضیه فرعی دوم مربوط به فرضیه دوم نیز نشان دهنده این است که بنگاه های تولیدکننده محصولات ارگانیک که توجه زیادی به عوامل درون سازمانی دارند، نسبت به رقبا بازارگراترند.
فرضیه سوم این تحقیق به بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد بنگاه های تولید کننده محصولات ارگانیک می پردازد.
نتایج تایید کننده نقش میانجی گری بازارگرایی در رابطه عوامل برون سازمانی - عملکرد بنگاه است .
فرضیه پنجم تحقیق (و فرضیات فرعی آن) نیز به بررسی نقش میانجی بازارگرایی (و نگرشهای فرهنگی و رفتاری آن ) در رابطه میان عوامل درون سازمانی و عملکرد پرداخت .
(2012), "An analysis of environmental changes, resources and performance: an internal police organization perspective", Procedia- social and Behavioral, vol.
International Journal of Quality & Reliablity Management 27 (1): 27-47.