چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر خودکنترلی دانشآموزان
دختر انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری
پژوهش را کلیهی دانشآموزان دختر مقطع دوّم دبیرستان شهر مهد در سالتحصیلی ۱۳۹۳-۹۴ تشکیل میدادند
که ابتدا از میان آنها یک مدرسه بصورت در دسترس انتخاب شده و سپس با روش نمونهگیری تصادفی, ۳۰ دانشآموز
انتخاب گردیده و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گروه کنترل (۱۵ نفر) جایگزین گشتند. به گروه آزمایش» ۸
جلسه برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی آموزش داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی خودکنترلی
اشنایدر استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که
فرضیهی پژوهش مبنی بر تاثیر روش آموزشی کاهش اس ترس مبتنی بر ذهنآگاهی بر خودکنترلی دانشآموزان مورد
تایید قرار گرفته است و دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل در پسآزمون به طور معناداری,
خودکنترلی بیشتری داشتند. بنابراین» میتوان نتیجه گرفت که روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی در
افزایش خودکنترلی دانش آموزان تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که فرضیه ی پژوهش مبنی بر تأثیر روش آموزشــی کاهش اســترس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکنترلی دانش آموزان مورد تأیید قرار گرفته اســت و دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل در پس آزمون به طور معناداری ، خودکنترلی بیشــتری داشتند.
بنابراین ، می توان نتیجه گرفت که روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در افزایش خودکنترلی دانش آموزان تاثیر معناداری دارد.
Chang, Palesh, Caldwell, Glasgow, Abramson, Luskin, Gill, Burke, & Koopman کاردو١، ٢٠٠٥).
Wittman, Peter, Gutina,Otten, Kohls & Meissner آینده ای مشــخص تر در ارتباط است .
Alexander, Tatum, Auth, Takos, Whittemore & Fidaleo 2.
David, Black, Randy, Pallav, Jerry & Grenard دریافتنــد که نمرات خودکنترلی با توجه ذهن آگاهانه در ارتباط اســت .
بنابراین ، فرضیه ی پژوهش مبنی بر تأثیر روش آموزشــی کاهش اســترس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش خودکنترلی دانش آمــوزان و تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ میزان خودکنترلی در پس آزمون مورد تأیید قرار می گیرد.
نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر عبارت بود از بررســی تاثیر روش آموزشــی کاهش اســترس مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان خودکنترلی دانش آموزان دختر مقطع دوم دبیرستان شهر مشهد.
بدین صورت که روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی باعث افزایش قابل ملاحظه ای در میزان خودکنترلی دانش آموزان گروه آزمایش شــده بود.
با توجه به یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که از روش آموزشــی کاهش اســترس مبتنی بر ذهن آگاهی برای افزایش خودکنترلی دانش آموزان در مدارس استفاده شــود.