چکیده:
ارتقاء سطح تربیت در افراد برگزیده و مستعد جامعه، درگرو احداث مراکز تربیتی استعدادهای برتر میباشد که میتواند افرادی را تربیت نماید که در آیندهای نزدیک مسئولیتهای مهمی را در سطوح ملی عهدهدار شوند. شهر کرج به لحاظ داشتن تراکم جمعیتی زیاد در سالهای اخیر و همچنین تنوع در برخورداری از سطوح اجتماعی-اقتصادی متفاوت، ضرورت بیشتری نسبت به سایر شهرهای ایران جهت احداث مراکز تربیتی استعدادهای برتر دارد. در این تحقیق از مدل فرآیند تحلیل شبکه برای رتبهبندی معیارهای دخیل در مکانیابی استفادهشده است. ابتدا معیارهای مؤثر در فرآیند مکانیابی تعیین و در قالب دادههای جغرافیایی در نرمافزار ArcGIS آمادهسازی شدهاند. سپس لایههای اطلاعاتی در فرآیند تحلیل شبکهای وزن دهی و آنگاه همپوشانی وزندار لایههای جغرافیایی باارزشهای نسبی بهدستآمده صورت پذیرفت. در انتها مکانهای پیشنهادی مراکز تربیتی بر اساس اهمیت، اولویتبندی شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که به ترتیب اولویت، مراکز جمعیتی رجایی شهر، عظیمیه، شاهین ویلا در رتبه اول تا سوم جهت احداث مراکز تربیتی استعدادهای برتر قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
مکانیابی مراکز تربیتی استعدادهای برتر با استفاده از تلفیق فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) و سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) (مطالعه موردی: شهر کرج) محمد حسن یوسفی1، علی اصغر آل شیخ2*، حسین یوسفی سهزابی3 1 کارشناس ارشد GIS&amp;RS، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشکده محیط زیست و انرژی، گروه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، تهران، ایران 2 استاد گروه مهندسی سیستم اطلاعات مکانی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران 3 استادیار گروه آموزشی انرژیهای نو و محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران تاریخ دریافت مقاله: 17/12/1395 تاریخ پذیرش مقاله: 27/01/1396 چکیده<FootNote No="15" Text="lesheikh@kntu.
محمدی، جمال و همکاران در سال 1391، با تلفیق مدل همپوشانی شاخصها<FootNote No="18" Text="Weighted Overlay"/> و تحلیل سلسله مراتبی<FootNote No="19" Text="Analytical Hierarchy process (AHP)"/> مکانیابی مراکز آموزشی مدارس راهنمایی شهر کازرون را مورد ارزیابی قرار دادهاند که درنهایت با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی، شش مکان برای احداث مدارس راهنمایی پیشنهاد گردیدند.
نگارندگان در این مقاله استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و سامانه اطلاعات جغرافیایی را در مکانیابی مدارس راهنمایی بسیار کارا دانسته و عنوان نمودهاند این کارایی به خاطر امکان مقایسه و ارزیابی مکانهای مختلف و انتخاب مکان بهینه با توجه به معیارهای موردنظر است (محمدی و همکاران، 1391) وارثی، حمیدرضا و رضایی، نعمتالله در سال 1391 در تحقیقی که با استفاده از منطق فازی و بولین بر روی منطقه 3 شهر اصفهان انجام دادهاند، مکانهای آموزشی فعلی مقطع راهنمایی را مطابق معیارهای سنجیده شده شهری ناسازگار دانسته و توانستهاند درنهایت مناسبترین و نامناسبترین مکانها را ازنظر مطلوبیت احداث مراکز آموزشی مقطع راهنمایی معرفی نمایند (وارثی و رضایی، 1391).