چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی بررسی رابطه نشخوار فکری و هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر
مقطع متوسطه اول بود. این مطالعه همبستگی بصورت نمونهگیری خوشه ای, به این صورت که ابتدا چند مدرسه و بعد چند
کلاس مشخص شدند و پرسشنامه های پژوهش بر روی بر روی ۲۵۰ نفر دانش آموز پسر در سال ۱۳۹۵ توزیع شدند.
دانشجویان به پرسشنامههای نشخوار فکری, هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. نتایج رگرسیون چند متغیره
نشان داد که حدود ۱۴ در صد از واریانس انگیزه ی پیشرفت تحصیلی توسط نشخوار فکری تبیین شده است و حدود ۱۳
درصد از واریانس متغیر وابسته را هوش هیجانی به تنهایی تبیین میکند (B= ۰/۳۶بهنظر میرسد تدارک برنامه هایی برای
فهم تاثیر این قبیل مولفه ها در دانش آموزان اساسی می باشد.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه نشخوار فکری و هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول نجمه حاج حسنی1، محدثه درویشی2، مطهره درویشی3 و فریدون کریم نیا4 1 کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه هرمزگان (نویسنده مسئول) 2 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی واحد علوم تحقیقات.
3 کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه هرمزگان 4 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد انار چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی بررسی رابطه نشخوار فکری و هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول بود.
هوش هیجانی، نشخوار فکری و انگیزه ی پیشرفت تحصیلی مقدمه هنگامی که دانش آموزان نمی توانند به طور موفقیت آمیز بر بحران ها و چالش های تحولی غلبه کنند، پریشان های روان شناختی را تجربه خواهند کرد و اختلال قابل ملاحظه ای در جریان به هنجار زندگی روزمره و جنبه های عاطفی، اجتماعی و شناختی بروز خواهد کرد که به دنبال آن شخصیت آن ها دچار اغتشاش خواهد شد (گاربر، کیلی و مارتین<FootNote No="163" Text="- Garber, Keily &amp;amp; Martin"/>، 2002).
بر اساس نتایج مندرج در جدول، مقدار F بدست آمده برابر با 617/9 می باشد که در سطح آلفای کوچکتر از 01/0 معنی دار است، که نشان می دهد نشخوار فکری و هوش هیجانی قادرند تغییرات مربوط به متغیر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر را به خوبی تبیین نمایند و نشان دهنده مناسب بودن مدل رگرسیونی ارائه شده است.
Childhood trauma and parental style: Relationship with markers of inflammation, oxidative stress, and aggression in healthy and personality disordered subjects, Biological Psychology Volume 112, December 2015, Pages 56–65.