چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی اثرات مستقیم و غیر مستقیم مولفههای انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویانسیستم آموزش از دور انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان ترم سوم و بالاتر دانشگاه پیام نور در نیمسال دوم سال تحصیلی 89 1388 تشکیل میداد که در سراسر کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشتههای مختلف مشغول تحصیل بودند. روش نمونهگیری از نوع خوشهای چند مرحلهای و خوشهای بودن α = 0/ بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05 روش نمونهگیری برابر 476 نفر محاسبه شد که به ترتیب از دانشگاه پیام نور استان تهران، استان گیلان و استان اردبیل، 283 نفر معادل 59 درصد ، 118 نفر معادل 25 درصد و 75 نفر معادل 16 درصد انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی همبستگی بود. برای جمعآوری دادهها، بخشی از پرسشنامه راهبردهای ساخته پینتریچ، اسمیت، گارسیا، و مککیچی مربوط به مقیاس انگیزش (MSLQ) انگیزش برای یادگیری br محاسبه شد. همچنین نتایج تحلیل / استفاده شد. پایایی پرسشنامه در این مطالعه با روش آلفای کرونباخ برابر 86<br />عاملی تاییدی نشان داد که بارهای عاملی گویههای پرسشنامه در تبیین مولفهها از نظر آماری معنادار هستند. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل پژوهش، 56 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند. بالاترین پس از آن بین ؛(P < 0/01 ،t = 14/5 ،β = 0/ ضریب مسیر بین خودکارامدی و جهتگیری درونی هدف ( 96 به دست آمد. اما ضریب مسیر (P < 0/01 ،t = 8/3 ،β = 0/ اضطراب امتحان و جهتگیری بیرونی هدف ( 78 معنادار (P > 0/05 ،t = - 0/41 ،β = - 0/) محاسبه شده بین جهتگیری بیرونی هدف و پیشرفت تحصیلی (P > 0/05 ،t = - 0/41 ،β = - 0/02/) نبود.
خلاصه ماشینی:
در مطالعات متعدد پینتریچ و پیروان وی ، مؤلفه های انگیزش در قالب زیربخش های جهت گیری درونی هدف ٩، جهت گیری بیرونی هدف ١٠، خودکارامدی ١١، ارزش تکلیف ١٢، باورهای کنترل یادگیری و 13 اضطراب امتحان ١٤ مطالعه شده است .
در این پژوهش ، متغیرهای ارزش تکلیف ، باورهای کنترل یادگیری و اضطراب امتحان به عنوان متغیرهای برون زا و مستقل از هم در نظر گرفته شده اند؛ زیرا در رابطۀ بین مؤلفه های راهبردهای انگیزش برای یادگیری در اغلب تحقیقات ، تقدم علی را به متغیرهای عاطفی همچون اضطراب امتحان و ارزش تکلیف داده اند ( فورگاس ١، ٢٠٠٠؛ عابدینی ، و همکاران ، ١٣٨٩) و البته بین این متغیرها با همدیگر رابطۀمعنادار محاسبه نشده است .
از بین متغیرهای برون زا، اضطراب امتحان با جهت گیری بیرونی هدف ، ارزش تکلیف و باورهای کنترل یادگیری با خودکارامدی و جهت گیری درونی هدف رابطه معنادار داشته است (سیف و لطیفیان ، یوکسل تورک و بولوت ،٢٠٠٧؛ کمپ بل ، ٢٠٠٧).
Journal of College Teaching &amp; Learning, 4(7),78 – 85.
Motivation and learning strategies of students in distance education.
Adaptation and Analysis of Motivated Strategies for Learning Questionnaire in the Chinese Setting, International Journal of Testing, 10(2),149 — 165.
Motivating learners in open and distance learning: do we need a new theory of learner support?
Academic goals and learning quality in higher education students.