چکیده:
هدف مقاله تبیین نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در رابطه میان فرهنگ سازمانی و کیفیت زندگی کاری معلمان زن بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان زن ابتدایی کوهمره نودان که بالغ بر 150 نفر بوده، میباشد. در این پژوهش، تعداد 108 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد سرمایههای روانشناختی لوتانز، کیفیت زندگی کاری قاسم زاده و فرهنگ سازمانی کمرون و کوئین بوده است که روایی و پایایی آن نیز مورد تایید قرار گرفته است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که بین فرهنگ سازمانی با سرمایه روانشناختی، رابطهای مستقیم و معنادار وجود دارد. بین فرهنگ سازمانی با کیفیت زندگی کاری، رابطهای مستقیم و معنادار وجود دارد. بین سرمایه روانشناختی با کیفیت زندگی کاری، رابطهای مستقیم و معنادار وجود دارد. سرمایه روانشناختی در رابطه بین متغیرهای فرهنگ سازمانی و کیفیت زندگی کاری نقش واسطهگری معنیدار ایفا میکند.
The purpose of this study was to determine the role of intercultural psychological relationships in the relationship between organizational culture and the quality of life among female teachers. The present research was a purposeful, theoretical, and descriptive type of correlation. The statistical population of this research included all the first female Kohmara Noodan female teachers, who were over 150 people. In this study, 108 people were selected using a simple random sampling method based on Morgan table. The research instrument consisted of three standard Luthanese psychological questionnaires, a Qasemzadeh Quality of Life Questionnaire, and a Quinn Center for Culture and Education. Validity and reliability were also confirmed. The results of Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis indicated that there was a direct and significant relationship between organizational culture and psychological capital. There was a direct and significant relationship between organizational culture and quality of work life. There was a direct and significant relationship between psychological capital and quality of work life. Psychological capital had a significant mediating role in the relationship between organizational culture variables and the quality of work life.