چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر گرایش به ذینفعان بر عملکرد مالی و نیز نقش واسطه ای گرایش به یادگیری است. این پژوهش دارای گرایش کاربردی، رویکرد قیاسی، استراتژی پیمایشی، انتخاب تک روشه، و افق زمانی تک مقطعی است. برای پایه ریزی فرضیه ها، از یک مدل مفهومی استفاده شده است و براساس داده هائی که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از 228 نفر از کارشناسان و مسئولین سازمان های دولتی غیرانتفاعی در شمال غرب ایران گرد آوری شده است، در قالب مدل یابی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفته اند. نتایج داده ها از تاثیر مثبت گرایش به ذینفعان روی عملکرد مالی حکایت دارد. همچنین، یافته ها از واسطه گری گرایش به یادگیری بین گرایش به ذینفعان و عملکرد مالی پشتیبانی می کنند. آزمون مدل پیشنهادی تحقیق برای اولین بار و در جامعه مورد نظر از جنبه های نوآورانه آن به شمار می آید. پیشنهاداتی به مدیران سازمان های دولتی غیرانتفاعی و نیز محققات آتی ارائه شده است.
The basic objective of this study is to analyze the direct and indirect impacts of stakeholder orientation on financial performance, and the mediating role of learning orientation. This research has applied orientation, deduction approach, survey strategy, mono method, cross sectional time horizon. A questionnaire-based survey collected data from 228 non-profit public organizations’ managers and experts by cluster random sampling in the Northwest of Iran. The data was analyzed and the model validated using structural equation modelling and LISREL 8.80. The findings show that: (1) stakeholder orientation has impact on learning orientation and financial performance; (2) the impact of learning orientation on financial performance and, the mediating role of learning orientation between stakeholder orientation on financial performance supported. The contribution of this study is the development of an integrated framework to analyze the roles of stakeholder orientation on financial performance by learning orientation, which give some suggestion to managers of travel agencies and also future researcher.