چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای طرحوارههای ناسازگار اولیه در رابطه سبکهای دلبستگی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل در دانشجویان بود. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری همه دانشجویان علوم انسانی مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور بابل که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند. تعداد کل دانشجویان حدود 250 نفر بود. با توجه به جدول مورگان 148 نفر نمونه به روش در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه سبک دلبستگی هازن و شیور (1987)، فرم کوتاه طرحواره یانگ (1998) و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل خواجه، احمدی، پولادی، شهناز و بحرینی، مسعود (2017) بهره برده شده است. نتایج نشان داد طرحوارههای ناسازگار اولیه رابطه بین سبک دلبستگی ایمن و اعتیاد به شبکههای اجتماعی را بهصورت منفی (0/05P=، 0/039-β=) و رابطه بین سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی (0/001P=، 0/15β=) و ناایمن دوسوگرا (0/001P=، 0/28β=) را بهصورت مثبت میانجیگری میکند. ناایمنی در سبک دلبستگی و وجود طرحوارههای ناسازگار اولیه میتواند منجر به استفاده اعتیاد گونه از شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل شود لذا نتایج پژوهش حاضر میتواند جهت طراحی برنامههای آموزشی و درمانی برای اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل توسط درمانگران، فعالان حوزه سلامت روان بکار گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
پلاتز، تایسون و ماسون (2002؛ نقل از رفیعی، حاتمی و فروغی، 1390) همسوییهای آشکاری را بین طرحوارههای 6 توصیفشده بهوسیله بک و همکاران و نمودهای Attachment style Secure Insecure Ambivalent Avoidant Schemas دلبستگی یادآور شدند؛ بنابراین، دلیلی برای اندیشیدن به این موضوع که نظریه دلبستگی ممکن است برخی بینشها را نسبت به ایجاد طرحوارههای شناختی ناسازگار فراهم کند، وجود دارد (پلاتز، تایسون و ماسون، 2005).
آیا طرحوارههای ناسازگار اولیه رابطه بین سبکهای دلبستگی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل را میانجیگری میکند؟ Entitlement/Grandiosity Insufficient Self-control/Self-discipline Subjugation Self-sacrifice Approval-Seeking/ Recognition-Seeking Negativity/Pessimism Emotional Inhibition Unrelenting Standards/Hypercriticalness Punitiveness روش پژوهش روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری همه دانشجویان علوم انسانی مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور بابل که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند.
در گام دوم ضریب بتا مشاهدهشده برای طرحوارههای حوزه بریدگی و طرد در سطح آلفای 001/0 معنیدار است که این یافته مؤید نقش میانجی طرحواره بریدگی و طرد در رابطه بین سبک دلبستگی ایمن و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل در دانشجویان است.
این یافته نشان میدهد که طرحواره محدودیتهای مختل توانسته است بهعنوان متغیر میانجی رابطه سبک دلبستگی اجتنابی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل را هرچند بهصورت جزیی تحت تأثیر قرار دهد.
In this research, three questionnaires of Hazen and Shaver Attachment Style (1987), Young Schema Questionnaire (1998) and the Addiction to Mobile Questionnaire Based on Social Networks (2017) have been used.