چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی دلایل گرایش دانش آموزان دختر و پسر مقاطع دبیرستانی منطقه 3 تهران به استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی (تلگرام، وایبر، واتس اپ و تانگو) است تا بتوان به واسطه آن از وضعیت تمایل دانش آموزان به شبکه های اجتماعی موبایلی در جامعه آماری مورد مطالعه، آگاهی یافت. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی و به صورت مقطعی است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستانی (شاخه نظری) منطقه 3تهران، در سال تحصیلی 94 ـ 95 به تعداد 3697 نفر است. پژوهش بر اساس داده های جمع آوری شده از 348 تن از آزمودنی ها، بر اساس فرمول کوکران با روش نمونه گیری طبقه ای از جامعه مورد نظر انجام شده است. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و از طریق نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. همچنین برای بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون T مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه (آماره F و آماره welch) و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافته های پژوهش در ارتباط با فرضیه های پژوهش نشان می دهد،بین ابعاد گذران وقت، هیجان فضای مجازی، تقویت روابط اجتماعی و ارضاء نیازهای شخصی در گرایش به شبکه های اجتماعی موبایلی، در دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما بین ابعاد جریان آزاد اطلاعات و آموزش در گرایش به شبکه های اجتماعی موبایلی، در بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود ندارد. پس فرضیه های اول، دوم، چهارم و پنجم پژوهش تایید و فرضیه های سوم و ششم، رد می شوند. در فرضیه های هفتم و هشتم هم، نتایج نشان داد، بین رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی با میزان گرایش به شبکه های اجتماعی موبایلی، در دانش آموزان دختر و پسر، رابطه معنادار وجود دارد. پس فرضیه های هفتم و هشتم پژوهش، تایید می شوند. در پایان با توجه به نتایج حاصل، به منظور استفاده معقول و منطقی دانش آموزان از شبکه های اجتماعی موبایلی، پیشنهادهای کاربردی و قابل اجرا ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
در فرضیههای هفتم و هشتم هم، نتایج نشان داد، بین رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی با میزان گرایش به شبکههای اجتماعی موبایلی، در دانشآموزان دختر و پسر، رابطه معنادار وجود دارد.
با توجه به اهمیت و ضرورت بیان شده برای شبکههای اجتماعی و شبکههای اجتماعی موبایل و از طرفی نقش حیاتی نوجوانان در آینده جامعه کنونی، در این پژوهش به دنبال اهدافی چون شناسایی و اولویتبندی گرایش به شبکههای اجتماعی، شناخت رابطه دموگرافیک و نیز بررسی تطبیقی و شناخت انگیزههای گرایش به شبکههای اجتماعی موبایلی در بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع دبیرستانی منطقه 3 تهران هستیم.
هیجان فضای مجازی به لحاظ عملیاتی در این پژوهش، منظور از هیجان فضای مجازی، میانگین مجموع نمراتی است که آزمودنی با پاسخگویی به 5 سؤال پرسشنامه مورد استفاده (پرسشنامه استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی)، شامل سؤالات 6 تا 10، کسب میکند و بر این اساس، وضعیت تأثیر این بعد در گرایش آزمودنی به استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی، مشخص میشود.
جریان آزاد اطلاعات به لحاظ عملیاتی در این پژوهش، منظور از جریان آزاد اطلاعات، میانگین مجموع نمراتی است که آزمودنی با پاسخگویی به 6 سؤال پرسشنامه مورد استفاده (پرسشنامه استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی)، شامل سؤالات 11 تا 16، کسب میکند و بر این اساس، وضعیت تأثیر این بعد در گرایش آزمودنی به استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی، مشخص میشود.
برای بررسی فرضیة دوم پژوهش، با توجه به نرمال بودن هیجان فضای مجازی در هر دو گروه پسر و دختر از آزمون t مستقل استفاده میکنیم.
برای بررسی فرضیة چهارم پژوهش، با توجه به نرمال بودن تقویت روابط اجتماعی در هر دو گروه پسر و دختر از آزمون t مستقل استفاده میکنیم.