چکیده:
جهان امروزه جهان تکثرها است که به مدد رسانه ها روز به روز کوچک تر و در عین حال قابل دسترس تر می شود. امروزه هیچ کشور یا ملتی را نمی توان یافت که ادعای خالص بودن نژادی یا قومی داشته باشند. این تنوع های قومی به یمن مهاجرت، ازدواج و ... در این جهان پهناور رو به تزاید است. این در حالی است که کشور ما ایران از دیرباز از چنین تنوع فرهنگی برخوردار بوده است و قرن ها قومیت های مختلف در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می کرده اند. این مقاله تلاشی است در جهت بررسی رویکرد تنوع های زبانی( با تاکید بر زبان های قومی ایران) در رسانه های برخط. به عبارت دیگر در این تحقیق تلاش می شود تا زبان نوشتاری رسانه های خبری (سایت های خبری و خبرگزاری ها) دارای مجوز از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شود و تعداد زبان های قومی آنان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
در رونـد این تحقیـق از روش اسنـادی که همـان ارجاع به سایت هـا و خبرگزاری هـا و مـدارک آنان و ... خواهد بود، استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق 33 خبرگزاری و 77 سایت خبری فعال است. پژوهش با تاکید بر دو زبان قومی کردی و آذری صورت گرفته است. اگرچه نیم نگاهی هم به دو زبان بین المللی انگلیسی و عربی نیز شده است.
خلاصه ماشینی:
بهعبارت دیگر در این تحقیق تلاش میشود تا زبان نوشتاری رسانههای خبری (سایتهای خبری و خبرگزاریها) دارای مجوز از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شود و تعداد زبانهای قومی آنان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
باتوجه به مطالب گفتهشده این تحقیق بر آن است که یکی از مهمترین عناصر تنوع فرهنگی در رسانه، یعنی زبان را، بهعنوان مؤلفهای فرهنگی و هویتی پژوهش خود مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.
باتوجه به تکثر قومیتهای مختلف در ایران و تنوع زبانی متعدد در جامعه آیا رسانهها این تنوع فرهنگی را به رسمیت شناختهاند؟ بهعبارت دیگر، این تحقیق در پی آن است که به بررسی سایتهای خبری و خبرگزاریهای داخلی در خصوص تنوع زبانی بپردازد.
در این تحقیق تلاش میشود تا به این پرسش پاسخی در خور داده شود که تنوع سایتهای خبری و خبرگزاریها در حیطه زبان قومی چگونه است؟ چه تعداد از سایتها و خبرگزاریها دارای زبان آذری و کردی- بهعنوان بزرگترین اقلیت قومی کشور- هستند.
بهعبارت دیگر هدف از این تحقیق آشنایی هر چه بیشتر با زبان نوشتاری (با تأکید بر زبان قومی) سایتهای خبری و خبرگزاریهای فعال در داخل ایران است.
با این حال در خصوص زبانهای بینالمللی همچون انگلیسی و عربی این ضعف نیز به چشم میخورد بهطوری که براساس دادههای موجود از میان 33 خبرگزاری دارای مجوز از معاونت مطبوعاتی بیش از نیمی از آنها فاقد زبان انگلیسی بهعنوان مهمترین زبان بینالمللی جهان معاصر هستند.
به تصویر صفحه مراجعه شود در خصوص زبان عربی که زبان دینی مردم ایران نیز است یافتههای تحقیق نشان میدهد که صرفا 14 خبرگزاری دارای مجوز، از زبان عربی برخوردار هستند.