چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب مفهومی دانشگاه بینالمللی اسلامی انجام شده است. روش: روش پژوهش کیفی بوده و ده خبره دانشگاهی به صورت هدفمند و شبکهای انتخاب و از طریق مصاحبههای عمیق، کدها، مفاهیم و مقولههای دانشگاه بینالمللی اسلامی با روش تحلیل تم شناسایی شدند. یافتهها: نتایج نشاندهنده آن بود که بر اساس میزان تشابه مفهومی کدها، 66 کد استخراج و با توجه به وجه اشتراک آنها در قالب 12 مفهوم و دو مقوله اصلی دستهبندی شدند و در نهایت با بهرهگیری از نتایج گامهای گذشته، چارچوب مفهومی دانشگاه بینالمللی اسلامی مبتنی بر زیستبوم ایران طراحی شد. نتیجهگیری: چارچوب مفهومی دانشگاه بینالمللی اسلامی مشتمل بر دو مقوله محوری است: 1) مقوله بروندانشگاهی به سازوکارهایی اشاره دارد که در کنترل روسا و مدیران دانشگاهی نیستند و خارج از محیط دانشگاهی بر بینالمللیسازی فشار وارد میکنند. 2) مقوله دروندانشگاهی به سازوکارهایی اشاره دارد که جزیی از کارکردهای ذاتی دانشگاه است و مدیران دانشگاهی بر آنها کنترل دارند و میتوانند با تقویت، بهبود و نظارت بر آنها دانشگاه را به سمت بینالمللیسازی سوق دهند.
خلاصه ماشینی:
University of Minnesota مثبت بين الملليسازي، همچون گسترش مهارتهاي ارتباطي بين فرهنگي ، آموزش براي شهروند جهاني(ديويت ، ٢٠٠٢)، انتقال فّناوري، تقويت روابط ديپلماتيک ، جذب منابع مالي (ترمبلي،١ ٢٠٠٥)، افزايش زمينه هاي مطالعاتي، انطباق با فرهنگهاي متنوع(ليسک ٢، ٢٠٠٤)، جذب نخبگان خارجي، افزايش همکاريهاي بين المللي، تقويت تحقيقات و توليدات علمي و توسعۀ کيفيت علمي (نايت ، ٢٠٠٦)، مهارت به کارگيري زبان دوم، انعطافپذيري در انديشه و احترام به ديگران است (هيدن ٣ و همکاران، ٢٠٠٣).
با بررسي متون پژوهشي و نتايج مصاحبه ها ميتوان نتيجه گرفت که بر اساس زيست بوم ايران، برنامه درسي بين المللي يکي از مفاهيم اثرگذار در بين الملليسازي دانشگاه اسلامي است .
با بررسي متون پژوهشي و نتايج مصاحبه ها ميتوان نتيجه گرفت که بر اساس زيست بوم ايران، منابع انساني بين المللي يکي از مفاهيم اثرگذار در بين الملليسازي دانشگاه اسلامي است .
Morphew & Hartley پژوهشي و نتايج مصاحبه ها ميتوان نتيجه گرفت که بر اساس زيست بوم ايران، ساختار سازماني بين المللي يکي از مفاهيم اثرگذار در بين الملليسازي دانشگاه اسلامي است .
با بررسي متون پژوهشي و نتايج مصاحبه ها ميتوان نتيجه گرفت که بر اساس زيست بوم ايران، همکاري علمي بين المللي يکي از مفاهيم اثرگذار در بين الملليسازي دانشگاه اسلامي است .
Internationalization of Higher Education in the United States of America and Europe: A Historical, Comparative, and Conceptual Analysis.
Strategies for Internationalization of Higher Education: A Comparative Study of Australia, Canada, Europe, and the USA.
Internationalizing the Curriculum in Dutch Higher Education: An International Comparative Perspective.