چکیده:
حدود سال 1914ولادیمیر پراپ ، ویکتور اشکولوفسکی و میخائیل باختین مکتب نوینی در مطالعات ادبی به وجود آوردند،که بعدها فرمالیسم نامیده شد.پیش از پراپ پژوهشگران ادبی قصه ها را به واسطه شخصیتها یا محتوای قصه ها بررسی میکردند.پراپ به یک ساخت واحد برای قصه ها معتقد بود که از طریق کارهای اشخاص قصه قابل پیگیری است.این نگرش و دیدگاه بعدها ساختارگرایی و روایت شناسی ساختارگرا را تحت تاثیر قرار داد. هدف نگارنده این نوشته بکارگیری و آزمایش مدل پیشنهادی پراپ بر منظومة حماسی بانو گشسب نامه است.
خلاصه ماشینی:
(١) زال زر آن دو را از این کـار منـع میکـرد (٢)که به دشت رغوی نروند چرا که سرزمین (٢)r قهرمان از کاری نهی میشود تورانیان است و ممکن است تورانیان ناگهـان آنان را اسـیر کننـد امـا آنـان ایـن سـخن را بیهــوده میدانســتند و همچنــان بــه آنجــا میرفتند.
(٣) (٣)نهی نقض میشود روزی زال به رستم گفت کـه فرزنـدان را گوشمال بده کـه هـر روز بـه دشـت رغـوی میروند (٤)مبادا که ناگهان در دست تورانیان (٤) قهرمان خانه را ترک میکند اسیر شوند و ننگ آن بر ما بماند.
شیده هنگام بـاده نوشـی عاشـق بـانو میشـود (٢) پیـران (٢)Ԫ١شریر به جمع آوری اطلاعات میپردازد میفهمــد و او را بــه دربــار افراســیاب بــاز میگرداند و عاشق شدن شـیده را بـازگو مـی (٣)a١٦ شـریر بـه زور دختـری را بـرای کند (٣)تمرتاش از پهلوانان دربـار افراسـیاب ازدواج میخواهد آمــاده جنــگ بــا بــانو و اســیر کــردن او (٤)D٩ موجـود متخاصـمی بـه نبـرد بـا میشود(٤)با لشکری به سوی بانو می رود امـا قهرمان میپردازد تا بانو را میبیند ،عاشق او مـی شـود و ابـراز عشق میکند.
افراسیاب قصد جنگ بـا بـانو (٦)A١٨شریر دستور جنگ میدهد را میکند (٦)و پیـران او را پنـد میدهـد کـه شاید بـانو طعمـه ای از جانـب رسـتم بـرای نابودی افراسـیاب باشـد و او را از جنـگ بـاز (٧)r١ شریر از کاری نهی میشود میدارد(٧)بانو و فرامرز به زابل باز میگردند و (٨) ↓ بازگشت قهرمان فرامرز حوادث را بازگو میکنند .
علامت Zدر این نمودار برای خویشکاری شکست قهرمان بکار گرفته شده اسـت کـه در نمودار قصه های پریان پراپ دیده نمیشود.