چکیده:
پژوهش حاضر جهت تعیین اثربخشی ماتریکس درمان پذیرش و تعهد با شفقت بر رفتارهای خودآسیبرسان و کیفیت زندگی دانشآموزان دارای علائم اختلال شخصیت مرزی انجام گردید. این مطالعه از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش با استفاده از روش تصادفی چندمرحلهای 30 نفر از دانشآموزان دختر 17-15 سال (مقطع متوسطه دوم) شهر اهواز انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایشی و گروه کنترل (15 نفر در هر گروه) قرار گرفتند. دانشآموزان عضو گروه آزمایشی یک دوره مداخله 16 جلسهای (هر هفته یک جلسه، به مدت 1 ساعت) دریافت کردند و اعضای گروه کنترل نیز در انتظار مداخله قرار گرفتند. آزمودنیهای هر دو گروه قبل از شروع مداخله، در پایان دوره، و دو ماه پس از پایان دوره (در مرحلهی پیگیری)، به پرسشنامه رفتار خودآسیبرسان کلونسکی و گلن و شاخص کیفیت زندگی کامینز پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که ماتریکس درمان پذیرش و تعهد با شفقت باعث کاهش علائم رفتارهای خودآسیب رسان (05/64= F و 001/0p
خلاصه ماشینی:
همان گونه که پژوهش ها نشان ميدهند اختلال شخصيت مرزي الگوي فراگير مزمني از بي ثباتي در روابط بين فردي، خودانگاره ، تجارب عاطفي و تکانش وري را در برمي گيرد (٢٠١٣ ,APA) و با اختلالات رواني همبود، خودکشي و هزينه هاي سنگين براي اجتماع همراه است (٢٠١١ ,Leweke &Leichsenring, Leibing, Kruse, New ).
با ظهور رويکردهاي بافتارگراي کارکردي ١ موسوم به موج سوم رفتاردرماني از جمله 1- functional contextualism درمان پذيرش و تعهد١ (٢٠١٠ ,Strosahl &Hayes ) و درمان شفقت محور٢ (٢٠٠٩ ,Gilbert)، پژوهش هاي مبتني بر شواهد نشان داد اين رويکردها در شرم و خودسرزنشگري (٢٠١١ ,Nielsen &Schanche, Stiles, McCullough, Svartberg )، احساس عدم تعلق و روابط مثبت با ديگران (٢٠٠٨ ,Gross &Hutcherson, Seppala )، رفتارهاي خودآسيب رسان (٢٠١٠ ,mWahlstro &Tapolaa, Lappalainen ؛ ٢٠١١ ,Kalnins &Vanvliet )، کيفيت زندگي (٢٠١٥ ,Dulohery &Benzo, Kirsch, Abascal-Bolado ) و به ويژه علائم اختلال شخصيت مرزي (٢٠١٢ ,Guymer &Morton, Snowdon, Gopold ؛ ٢٠١٦ ,.
بنابراين در راستاي تحقق هدف مورد نظـر اين سوال مطرح است که آيا درمان پذيرش و تعهد با شـفقت بـر رفتارهـاي خودآسـيب رسـان و کيفيت زندگي در دانش آموزان دختر داراي علائم اختلال شخصيت مرزي مؤثر است ؟ روش پژوهش حاضر در چارچوب يک مطالعه ي آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمـون -پيگيـري با گروه آزمايش (هر کدام ١٥ نفر) انجام گرديد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش باهدف تعيين اثربخشي درمان پذيرش و تعهد با شفقت بر رفتارهاي خودآسيب رسان و کيفيت زندگي در دانش آموزان دختر داراي علائم اختلال شخصيت مرزي شهر اهواز انجام گرديد.