چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناخت رابطة حمایت اجتماعی ادراک شده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی با میانجیگری درآمیزی با کار مدرسه بود. از طریق نمونه برداری خوشه ای تصادفی 358 دانش آموز دوره متوسطه دوم مدارس دولتی اسلامشهر (171 پسر، 187 دختر) انتخاب شدند. شرکت کنندگان مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده، واکس و همکاران، مقیاس ارزش مدرسه، تومینن-سوینی، سالمیلا-آرو و نیمیویرتا، مقیاس درآمیزی با کار مدرسه، سالمیلا-آرو و آپادیایا، و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی، دهقانی زاده و حسینچاری، را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزار AMOS انجام گرفت. بررسی مدلهای روانسنجی نشان داد که ابزارها از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بودند. به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که اول؛ حمایت اجتماعی ادراک شده قادر به پیش بینی مستقیم سرزندگی تحصیلی بود. دوم؛ حمایت اجتماعی ادراک شده و ارزش مدرسه پیش بینی کننده مستقیم درآمیزی با کار مدرسه می باشند. و سوم؛ درآمیزی با کار مدرسه توانست بین حمایت اجتماعی و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی نقش میانجی ایفا کند. یافته ها بر نقش متغیرهای بافتی و روانشناختی در ترغیب فراگیران به مشارکت در امور مدرسه جهت غلبه بر ناملایمات تحصیلی و نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید دارد. نتایج با توجّه به پژوهش های پیشین به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
ســطح مدرســه و مشــارکت بيانگر تأثير مشـــارکت در کلاس ، آرمان هاي آموزشـــي، لذت بردن از مدرســـه ، ارتباط با معلمان و بازخورد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Finn & Rock 2 Martin & Marsh 3 Spear 4 academic buoyancy 5 resilience 6 Putwain, Connors, Symes & Douglas-Osborn 7 Sarah, Paul & Lisa 8 psychological factors 9 school and engagement factors 10 family and peer factors 11 Masten & Coatsworth 12 Shumow, Vandell, & Posner 13 Waxman, Huang, & Padron 14 Wayman مؤثرآن ها، حضور و غياب کلاسي، ارزش هاي مدرسه ، فعاليت هاي فوق برنامه و به چالش کشيدن برنامه درسياست که در پژوهش هاي فراواني (به عنوان مثال ؛ الکساندر، انتويسل و دابر١، ١٩٩٣؛ آلوا٢، ١٩٩١؛ کترال ٣، ١٩٩٨؛ فين و راک، ١٩٩٧؛ فلويد٤، ١٩٩٦؛ هيمل ، کامفورت ، اسکونرت -ريچي و مک دوگال ٥، ١٩٩٦؛ ماستن و کوتسورث ، ١٩٩٨؛ مک ميلان و ريد٦، ١٩٩٤؛ واکسمن ، هوآنگ و پادرون ، ١٩٩٧) به آن ها اشاره شده است .
مثلا شــواهد پژوهشــي نشــان ميدهد حمايت ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Misra, Crist & Burant 2 academic stress 3 Lee 4 Ying & Liese 5 Rajapaksa & Dundes 6 Yeh & Inose 7 academic adjustment 8 Amato 9 James 10 Sun & Li 11 Ham 12 Cavanagh, Schiller & Riegle-Crumb 13 Mclanahan & Percheski 14 Azmitia, Cooper & Brown 15 Park & Bonner 16 Domaga & Zysk 17 Rothon, Edwards, Bhui, Viner, Taylor, & Stansfeld اجتماعي ادراک شــده از طريق برانگيختن فعالانۀ دانش آموز به تلاش و کوشــش ، درآميزي فعال با وظايف مدرســـه و ارتقاي خودکارآمدي وي، مقاومت فراگيران را براي مواجهه با مطالبات زندگي تحصـيلي افزايش ميدهد (آلوي ، آبرامسـون ، کيسـير، گرسـتين و سـيلويا١، ٢٠٠٨؛ بندورا٢، ١٩٩٧، ٢٠٠١؛ يانگ و کلام ٣، ١٩٩٥؛ کانگ ٤ ١٩٧٢؛ ينگ و لايز، ١٩٩١؛ مرادي، ســـليماني ودهقانيزاده ، ١٣٩٤).