چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی ( پایایی، روایی و تحلیل عوامل) مقیاس «فرم کوتاه اندازهگیری بازتاب اخلاق اجتماعی» ( گیبز، باسینگر و فولر) در دانشآموزان کمتوان ذهنی خفیف شهر شیراز انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان با کمتوانی ذهنی خفیف بالای 16 سال دوره متوسطه شهر شیراز بود. نمونه پژوهش شامل 80 دانشآموز با کمتوانی ذهنی خفیف بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از بین چهار مرکز دخترانه و پسرانه دانشآموزان با ناتوانی ذهنی انتخاب شدند. همچنین 80 دانشآموز بدون ناتوان ذهنی نیز به شیوة همتاسازی ( متغیر جنسیت و سن) جهت بررسی روایی افتراقی انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیر پژوهش، مقیاس «فرم کوتاه اندازهگیری بازتاب اخلاق اجتماعی» (گیبز و همکاران) بر روی هر یک از شرکتکنندگان اجرا شد. روایی مقیاس به شیوه تحلیل عامل، همسانی درونی، روایی صوری و روایی افتراقی و پایایی مقیاس به روش بازآزمایی، آلفای کرنباخ و ضریب توافق بین نمرهگذاران مورد ارزیابی قرار گرفت. محتوای مقیاس به شیوه مؤلفههای اصلی مورد تحلیل عاملی قرار گرفت و نتایج تحلیل، سه عامل (اعتماد، زندگی و قانون) را نشان داد. ضرایب همبستگی عوامل با یکدیگر و نمره کل در تمامی موارد معنیدار و بین 47/0تا 87/0 متغیر بود. همچنین ضریب پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرنباخ برای کل مقیاس 82/0و برای بعد اول، دوم و سوم به ترتیب 77/0، 57/0و59/0 بدست آمد. ضریب پایایی نمرهگذاران و بازآزمایی نیز به ترتیب 95/0و 91/0 برای نمره کل مقیاس محاسبه شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تی مستقل نیز نشان داد که بین دانشآموزان با و بدون کمتوانی ذهنی خفیف در نمره کل مقیاس قضاوت اخلاقی و ابعاد آن، در سطح (001/0p<) تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای حاصل نشانگر کفایت و کارایی این مقیاس برای استفاده در فرهنگ جامعه ایرانی بود.
خلاصه ماشینی:
شرايطي که او در آن احساس امنيت کند و بتواند ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Gender 2 Garmon 3 Gregg 4 Jaffe & Hyde 5 socioeconomic status 6 Walker & Hennig 7 Hoffman 8 Bradley & Corwyn 9 social desirability 10 Langdon, Murphy, Clare & Palmer 11 education 12 Derryberry & Thoma 13 emotion 14 culture 15 Daly &Tonry 16 South &Messner 17 Levine, Pakvis & Alessandro 18 Myyry & Helkama 19 Lind آزادانه در آن عقايد اخلاقي اش را بيان کند.
اهميت اين نکته زماني بيشر به چشم ميآيد که پژوهش هاي پيشين نشان ميدهد، براي اولين بار در دنيا، لانگدون و همکاران در سال ٢٠١٠ توانستند فرم کوتاه اندازه گيري بازتاب اخلاق اجتماعي (SRM-SF) را به عنوان ابزار استانداردي که مورد قبول بسياري از متخصصان حوزه اخلاق در سراسر دنيا است را بروي افراد داراي کم تواني ذهني هنجاريابي کنند و پايايي و روايي بالايي نيز براي آن گزارش کنند.
اگرچه قبل از اين ، پژوهش هاي محدودي با ابزارهاي مختلفي براي سنجش رشد اخلاقي افراد داراي کم تواني ذهني انجام شده بود اما تمامي اين ابزارها به لحاظ پايايي و روايي مورد انتقاد محققان قرار گرفته بود (لانگدون و همکاران ، ٢٠١١).
نتايج تحليل واريانس چندمتغيري(MANOVA )تفاوت نمرات ابعاد قضاوت اخلاقي در دانش آموزان با و بدون کم تواني ذهني )به تصویر صفحه رجوع شود) ٢- پايايي در اين پژوهش به منظور بررسي پايايي مقياس از سه روش ضريب آلفاي کرنباخ ، بازآزمايي و ضريب پايايي نمره گذاران استفاده شد.