چکیده:
از جمله مولفههای مهم فرایند آموزش، سبک یادگیری فراگیران است که باید توسط معلمان شناسایی شود. تشخیص این مولفه و تلاش در جهت اصلاح یا متناسب نمودن آموزش با آنها مزایای متعددی برای دانشآموزان و کل فرایند تدریس به همراه دارد. از جمله پیامدهای مهم سبکهای یادگیری که توجه به آن ضرورت دارد، میزان اثرگذاری آن در پرورش روحیه جستوجوگری و توانمندی پژوهشی است. از این رو، در پژوهش حاضر، رابطه بین سبکهای یادگیری و روحیه پژوهشگری دانش آموزان دوره دوم متوسطه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دورة دوم متوسطه نواحی چهارگانه شهر شیراز بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، تعداد 345 نفر به عنوان شرکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب و پرسشنامه روحیه پژوهشگری محمدشریفی. نتایج حاصل از ضرایب همبستگی نشان داد که از میان سبکهای یادگیری، دو سبک یادگیری همگرا و واگرا با روحیة پژوهشگری ارتباط معنیدار داشتند و نتایج رگرسیون چندگانه نیز موید آن بود که این دو سبک از میان سبکهای یادگیری پیشبینیکنندة روحیة پژوهشگری بودند. یافتههای پژوهش حاضر در مجموع موید نقش سبکهای یادگیری در پرورش روحیه پژوهشگری و تائیدکنندة این فرضیه بود که در یادگیری هر دو سبک واگرا و همگرا باید مدنظر قرار گیرند.
خلاصه ماشینی:
رابطه سبک هاي يادگيري و روحيه پژوهشگري دانش آموزان دوره دوم متوسطه مريم شفيعي سروستاني * جعفر جهاني ** سيد روح الله موسوي پور *** چکيده از جمله مولفه هاي مهم فرايند آموزش ، سبک يادگيري فراگيران است که بايد توسط معلمان شناسايي شود.
از اين رو، در پژوهش حاضر، رابطه بين سبک هاي يادگيري و روحيه پژوهشگري دانش آموزان دوره دوم متوسطه مورد بررسي قرار گرفت .
بر اساس دسته بندي کلب از سبک هاي يادگيري اين سبک ها به ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 -Kolb 2 -learning style 3 -Entwistle & Peterson 4 -Kolb & Kolb 5 -Kozhevnikov چهار دسته واگرا، همگرا، جذب کننده و انطباق يابنده تقسيم ميشوند.
در واقع سوال اصلي پژوهش آن بود که از ميان سبک هاي يادگيري مختلف کداميک پيش بينيکنندة قويتر روحيۀ پژوهشگري هستند؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 -Dermitzaki, Leondari & Goudas 2 -Dermitzaki, Leondari & Goudas 3 -Uchenna & Sunday 4 -Sunday, Babajide & Amusa 5 -Yogaraj & Selvaraju 6 -Direito, Pereira & Duarte 7 -Felder & Silverman روش پژوهش روش پژوهش حاضر همبستگي و به شيوه رگرسيون چندگانه مي باشد.
جدول ١ يافته هاي توصيفي مربوط به متغيرهاي پژوهش )به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به اطلاعات جدول (٢) بين انواع سبک هاي يادگيري و روحيه پژوهشگري دانش آموزان دوره دوم متوسطه رابطه معنادار وجود دارد.
جدول ٤ نتايج حاصله از رگرسيون چندگانه سوال تحقيق )به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر در پي بررسي رابطۀ انواع سبک هاي يادگيري و روحيه پژوهشگري دانش آموزان بود.