چکیده:
پژوهش حاضربا هدف بررسی تاثیر نرم افزار لینگوز برتلفظ زبان آموزان هنرستانی در شهرستان میناب
انجام شده است. بدین منظور، دانش آموران دو رشته کامپیوتر و حسابداری در این تحقیق مورد آزمایش
قرار گرفتند. به ٢٠ نفر از دانش آموزان رشته حسابداری به عنوان گروه کنترل به صورت سنتی و ٢٢ نفر از
دانش آموران رشته کامپیوتر با نرم افزار لینگوز بیست دقیقه هفته ای دوبار به مدت ٣٢٠ دقیقه ٤٨ کلمه از
کتاب انگلیسی دوم آموزش داده شد. در ابتدا جهت تعیین سطخ دانش آموزان و اطمینان از یکسانی سطح
آنان آزمونی توسط محقق استفاده شد وهمچنین جهت ارزیابی از میزان تاثیر نرم افزازر نیز آزمونی بر گزاز
گردید. پس از آموزش دانش آموزان مورد آزمایش با نرم افزار لینگوز و آموزش گروه کنترل به روش
سنتی صدای دانش آموزان در چندین جلسه ضبط شد و داده های جمع آوری شده، کلمه به کلمه توسط
محقق گوش داده و نمره گذاری گردید. بعد از نمره گذاری، داده ها با نرم افزار 23 SPSS آزمون - t est t
برای هر دو گروه انجام شد و تحلیل گردید و روایی و پایایی نمرات نیز تعیین گردید. جهت بررسی
نتایج تحقیق، میانگین و انحراف معیار گروه مورد آزمایش و کنترل مقایسه گردید که افزایش میانگین
نمرات برای گروه مورد آزمایش مشاهده شد. . برای استخراج نظرات دانش آموزان جهت استفاده مجدد از
از نرم افزار در آموزش، پرسشنامه ای به گروه آزمایش، داده شد. و پس از جمع آوری پرسشنامه و تحلیل
نتایج آن با نرم افزار23 SPSS روای و پایایی آن نیز تعیین گردید. در نهایت پیشنهادات کاربرد این تحقیق مشخص شد و اکثریت دانش آموزان با استفاده مجدد آن موافق بودند.
خلاصه ماشینی:
اين تحقيق همچنين براي نشان دادن تاثير برنامه هاي نرم افزاري جهت کمک به دانش آموزان جهت درگير بودن آنان در يادگيري و انگيزه دادن به آنها براي حرف زدن به صورت انگليسي و همچنين داشتن اعتماد در سخنانشان موثر است .
اين نرم افزار همچنين براي دانش آموزان جهت استفاده از تلفظ هايي که بر تمرين شنيدار تاکيد دارد و آسان نمودن يادگيري تلفظ آنان مفيد است .
آيا استفاده از نرم افزار لينگوز به عنوان يک ابزار آموزش در کلاس بر مهارت تلفظ دانش آموزان مورد مطعاله تاثير دارد؟ آيا دانش آموزان در گروه مورد مطالعه نگرش مثبت به استفاده از نرم افزار به عنوان ابزار آموزشي يادگيري تلفظ و همچنين نقش تلفظ در جهان واقعي دارد؟ آيا تفاوت مهمي بين ميانگين نمره به دست آمده از پس آزمون گروه کنترل که به صورت روش سنتي آموزش داده مي شوند يا گروه مورد آزمايش که با برنامه تکنولوژي کامپيوتري وجود دارد؟ تاريخ ادبياتي که براي تجزيه اين تحقيق انتخاب شده است به اهداف تحقيق مربوط است که در بخش قبلي به آن اشاره شده است .
فرضيه ٣: هيچ تفاوت مهمي بين ميانگين نمره به دست آمده از پست تست گروه کنترل که به صورت روش سنتي آموزش داده مي شوند يا گروه مورد آزمايش که با برنامه تکنولوژي کامپيوتري وجود ندارد هدف مطالعه مهمترين هدف اين تحقيق ١- بررسي تاثير نرم افزار آموزشي براي کمک به دانش آموزان در بهبود تلفظ است .