چکیده:
رفتارگرایانی چون بی، اف، اسکینر ادعاکردند که در آغاززندگی، ذهن همانند لوح سفیدی است و
تجارب وحوادث بیرونی به تدریج رفتارهای معینی را شرطی می سازند. براساس نظریه ی رفتارگرایی،
انگیزش و یادگیری را میتوان از طریق پاداشهای بیرونی و مشوقهایی مانند ژتون ها، جوایز و حتی نمره،
کنترل و هدایت کرد. روان شناسان انسان گرایی همچون آبراهام مزلووکارل راجرز ا ظهار داشتندکه
زندگی آدمی با تمایل به رشد و خودشکوفایی آغازمی شود امایادگیری، تحولات طبیعی و افراد و یا
حوادث موثر، این فرآیند را تسهیل میکنند. ا نگیزش نقش مهمی در آشکار ساختن نیازها و تمایلات
بنیادی معینی دارد که توسط محیط مورد حمایت، یا ممانعت قرار میگیرد.
جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن: در جمع آوری اطلاعات سعی کردم از روش های مختلف و
افراد گوناگون و ابزار متنوع استفاده شود. ١- مشاهده ٢- مصاحبه ٣- پرسشنامه ٤- اسناد و مدارک
(مکتوب و تصویری) ٥- مطالعه کتاب و مقالات و پایان نامه ها ٦- تجارب دیگران ٧- یاداشت های روزانه.
مجموعه ی دیگری از نظریه هایی که از رویکرداجتماعی_شناختی یا رفتارگرایان اجتماعی نشات گرفتهاند،
بر اهمیت عوامل بیرونی مهمی مثل دریافت حمایت اجتماعی وعاطفی از سوی افراد موثر (مانند توجه
دلسوزانه، احترام، تشویق،) و پاداشهای بیرونی و مشوق های محیطی (مانندکسب موقعیت برای معروف
شدن) روی انگیزهی یادگیری تاکید دارند.
خلاصه ماشینی:
تعريف و طرح مساله : جانسون و همکارانش ادعا ميکنند که بهره گيري از روش هاي يادگيري مشارکتي دست کم دو دشواري ممکن را از بين ميبرد: افت پيشرفت تحصيلي و افزوده شدن گوشه گيري، از خود بيگانگي، بي هدف و ناراحت بودن در فعاليت هاي جمعي و اين روشي است بر نگرش مثبت به مدرسه مي افزايد، سبب بالا رفتن اعتماد به نفس شده و روابط فردي بين دانش آموزان را بهبود مي بخشد.
سکوت نابجاي دانش آموزان در هنگام تدريس و عدم شرکت در بحث گروهي، ناسازگار بودن گروه هاي متشکله و عدم آمادگي روحي و رواني در سر کلاس درس با مشاهده اين وضعيت اين سوال در ذهنم شکل گرفت که چه عاملي باعث بي علاقه و بي انگيزه بودن دانش آموزانم شده و چگونه مي توانم علاقه و انگيزه دانش آموزانم را به درس افزايش دهم ؟ الف : مشاهده : با توجه به وضعيت کلاس ، به مشاهده رفتار دانش آموزان پرداختم : شرکت نکردن در بحث ها بهم زدن نظم همکاري نکردن در تهيه روابط اجتماعي و کنفرانس ها کلاس (به تصویر صفحه رجوع شود) چگونگي افزايش انگيزه در دانش آموزان کلاس درس / ٧٣ نمودار فعاليتهاي سه نفر از دانش آموزان (به تصویر صفحه رجوع شود) ب : سنجش با استفاده از آزمون : بعد از چند جلسه تدريس ، از دانش آموزانم امتحان گرفته ، و حال مشاهده نتايج : (به تصویر صفحه رجوع شود) ٧٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و دو، تابستان ١٣٩٧ * * * * * (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) با تجزيه و تحليل نمودار و جدول نمرات دريافتم که ميانگين نمرات دانش آموزان ٨ مي باشد که نشان ميداد روند يادگيري در دانش آموزان بسيار ضعيف است .