چکیده:
از جمله آثار تاریخی روستای تورانپشت، سنگنوشتههایی است که در کنار جاده مالرو، در نزدیکی روستای درهگازه قرار دارند. در این نوشتار پس از معرفی سیمای تاریخی تورانپشت ابتدا به بازخوانی متن این سنگنوشتهها که اغلب به خط کوفی بودند، پرداخته شد و از این رهگذر آشکار شد که آیات قرآنی، اسماء الهی و شعر فارسی محتوای این سنگنوشتهها را تشکیل میدهند. سپس با صرف نظر از سایر مضامین، تنها به بررسی آیات قرآنی به کار رفته در این سنگ نوشتهها مبادرت ورزیده شد. در نهایت به واسطهی این بررسی و تحلیل و همچنین توجه به متن سایر سنگنوشتهها، میتوان بر آن بود که نگارندگان این سنگ نوشتهها، در اندیشهی خود به تصوف گرایش داشتهاند. پس از آن با توجه به دیگر شواهد تاریخی، حضور پر رنگ متصوفه را در تورانپ شت نشان دادیم و مشخص شد که این سنگنوشتههای قرآنی را باید به عنوان بخشی از میراث به جامانده از متصوفه در تورانپشت در نظر داشت.
خلاصه ماشینی:
بررسی و تحلیل آیات قرآنی به کار رفته در سنگنوشتههای تورانپشت میثم صادقی تورانپشتی 1 چکیده از جمله آثار تاریخی روستای تورانپشت، سنگنوشتههایی است که در کنار جاده مالرو، در نزدیکی روستای درهگازه قرار دارند.
از دیگر مزیتهای این پژوهش نسبت به مقاله حصارنوی میتوان به بازخوانی دقیقتر متن کتیبههای مورد بررسی، خصوصا دقت در خوانش آیات قرآنی و تاریخ کتابت شده بر سنگ نوشتهها اشاره کرد به نحوی که در برخی موارد بازخوانی، چندین سده بین خوانش صورت گرفته از سوی نگارنده با خوانش حصارنوی فاصله وجود دارد.
از دیگر مضامین به کار رفته در کتیبههای این ناحیه میتوان به نگارش این شعر فارسی اشاره داشت: یا رب همه خلق را به مقصود رسان باشد که در آن میان یکی من باشم در این شعر سخن از «مقصود» در میان است که منظور از آن نزد عرفا، حق تعالی میباشد و یک سالک آن گونه که عطار در منطق الطیر میگوید باید به ترتیب هفت وادی به نامهای طلب، عشق، معرفت، استغناء، توحید، حیرت و فنا را طی کند تا به مقصود رسد: گفت ما را هفت وادی در ره است چون گذشتی هفت وادی، درگه است (ص 284) با توجه به آنچه ذکر شد میتوان نتیجه گرفت که نگارندگان این کتیبهها، با نگارش این سنگنوشتهها نوع اندیشهی خود، که همانا تعلق به تصوف بوده است را نشان دادهاند.