چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی پداگوژی مبتنی بر عمل و تعیین چهارچوب برنامه درسی آن در آموزش عالی میباشد. در این پژوهش، ضمن تحلیل و ارزیابی عناصر و چهارچوب برنامه درسی مبتنی بر عمل، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که آموزش عالی فاصله زیادی با برنامه درسی مبتنی بر عمل دارد و لازم است از این منظر برنامه های درسی آموزش عالی مورد بازنگری قرار گیرند. برای تجدیدنظر در برنامه های درسی دانشگاهی می توان چنین استدلال کرد که در آموزش عالی رویکرد پداگوژی مبتنی بر عمل به مثابه امکانی متناسب با ماهیت متحول و روابط اجتماعی پیچیده قرن بیست و یکم در نظر گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
درواقع ، تلاش بر آن است تا آموزش عالی بتواند نیروی انسانی قابل اعتماد و مقرون به صرفه ای تربیت کند که درنهایت منجر به پرورش شهروندان مشارکت جو و اخلاق مداری شودEnders, de ;٢٠١٠,Nussbaum ,٢٠٠٩,Jarvis Strain, Barnett ;٢٠١١,Marginson ;٢٠١١,Hodson Boer Westerheijden,2011) دستیابی به نظام یادگیری اثربخش ، نیازمند بازنگری در برنامه درسی است .
نتایج پژوهش هـای صـــورت گرفتـه ( ;٢٠١٠ ,Cheraghi ;٢٠٠٦ ,Tavakoli Ahchian; Abdollahiyan Ostad Hassanlou, Faraji Khayavi, Mohammadzadeh Ghasr, Gravand, Hosseini, 2011; Shkarpolahi, 2012; Irevani, Marjani, 2015; Salehi Imran,.
به عنوان مثال در انگلستان به اهمیت کار برای دانشجویان در دوره کارشناسی زیاد تأکید میشود و همه دانشجویان باید قبل از فارغ التحصیلی تجربه کاری داشته باشند ((١٩٩٧ ,National Committee of Inquiry into Higher Education).
باوجوداین ، نتایجی که از یادگیری محل کار به دست میآید در عناصر برنامه های درسی رسمی حاصل نمیشود(١٩٩١,Wenger Lave ;١٩٩٩,Garrick Boud ;١٩٩٤,Evans) محیط کاری، نقش کلیدی در کمک به توسعه نوآموزان ایفا میکند.
Nussbaum آموزش عالی به عنوان راهی به رسمیت شناخته شده است که بتواند هدف های پداگوژیکال گسترده را با دگرگونی اجتماعی و هستیشناسانه محقق سازد ,Peppin-Vaughan McLean, Dison, ,Walker ) (٢٠٠٩ ناسبام (٢٠٠٦) سه قابلیت کلیدی را مطرح میکند که از دگرگونی و تغییر زندگی دانشجویان و به طور بالقوه جامعه ، حمایت میکند: اولین قابلیت ، توانایی است که به بررسی زندگی منجر میشود که با خودآگاهی، آگاهی منتقدانه و ذهن باز انجام میگیرد.
Kemmis اوبراین ١ (٢٠١١) برای یادگیری محل کار، چهارچوبی پیشنهاد میدهد که به خوبی نشانگر محیط کلینیکی و مشارکتی است (٢٠١٠,Gruber Billett, Harteis, ,٢٠٠٥,Foster,et al ,٢٠٠٥,Grossman )در قلب این چهارچوب ، یادگیری در محیط کار و از طریق مشارکت اتفاق میافتد.