چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، مطالعة میزان اثربخشی یک دورة فشردة آموزش مهارتهای ارتباطی بر رابطة مربی و ورزشکار بود. ماهیت فردی و ماهیت ورزشی (رشتة ورزشی) و ارتباط آنها با تفاوتهای موجود در رابطة مربیان و ورزشکاران بررسی شد. پژوهش از نوع نیمهتجربی بود و همة ورزشکاران تیمهای بانوان باشگاه ورزشی فولاد مبارکة سپاهان اصفهان که بالغ بر 400 نفر میشدند، جامعة آماری بودند. نمونة آماری تعداد 40 نفر از سه تیم بسکتبال، کاراته و شنا بودند که ازطریق نمونهگیری خوشهای و بهصورتتصادفی ساده انتخاب شدند. ابتدا، ازطریق پرسشنامههای روابط مربی- ورزشکار و سیاهه کیفیت روابط پیشآزمون انجام شد. سپس، دورة آموزشی فشردة مهارتهای ارتباطی برگزار گردید و پس از دو هفته، پسآزمون اجرا شد. گروه اول، بسکتبالیستها بهاتفاق مربی خود، گروه دوم، شناگرها بدون مربی و گروه سوم، کاراتهکاها بودند که فقط مربی آنها در دورة آموزشی شرکت کرد. اعضای گروههای اول و دوم از آموزشها برای گرمکردن روابط استفاده کردند و مربی گروه سوم برای سردکردن روابط استفاده کرد. برحسب هدف، دادهها توسط انواع آنوا و رگرسیون چندعاملی تحلیل شد. نتایج نشان داد که در سه رشتة ورزشی، روابط مربی ـ ورزشکار متفاوت بود. در هر سه گروه، دورة آموزشی مهارتهای ارتباطی موثر بود و خطوط تغییرات سه گروه دارای تعامل بود؛ شناگران، پیشرفت؛ بسکتبالیستها پیشرفت بیشتر و کاراتهکاها پسرفت نشان دادند. براساس یافتهها میتوان گفت که کیفیت روابط مربی ـ ورزشکار بیشتر تابع ویژگیهای فردی آنها است و ارتباط زیادی با رشتة ورزشی ندارد. آموزش مربی و ورزشکار باهم، موثرتر از آموزش هریک از آنها است.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران تاریخ دریافت: 28/03/1396 تاریخ پذیرش: 27/09/1396 چکیده هدف اصلی این پژوهش، مطالعة میزان اثربخشی یک دورة فشردة آموزش مهارتهای ارتباطی بر رابطة مربی و ورزشکار بود.
علاوهبراین، در برخی از مطالعات تأکید شده است که برداشت کیفیت رابطة مربی- ورزشکار ممکن است بر تمایلات انگیزشی ورزشکاران (آدئی و جویت، 2010) تأثیر Lafreniere, Jowettt, Vallerand & Carbonneau Nicholls & Perry Jowett & Cockerill Poczwardowski, Henschen & Barott LaVoi Jowett Jowett & Cramer Rhind & Jowett Jowett & Antoumanis 0.
Adie & Jowett بگذارد؛ برای مثال، پژوهشی روی ورزشکاران دوومیدانی نشان داد که رابطة با کیفیت بالاتر مربی- ورزشکار، با رویکرد تسلط بر اهداف ارتباط مثبت دارد و با اهداف عملکرد اجتنابی، ارتباط منفی دارد (آدنی و جویت، 2010).
این سند Jowett & Chaundy Vaught & Pettil Bentler Weinberg, Robert & Gould National Association for Sport and Physical Educatioin.
Coach-Athlete Relationship Questionnaire (CART-Q) Quality of Relationships Inventory (QRI) در سال 2001، جویت و انتومانیس نسخة اول پرسشنامة روابط مربی- ورزشکار را معرفی کردند (جویت و انتومانیس، 2004) و در سالهای بعد، روی آن پژوهشهای بیشتری انجام شد.
در اینجا، برای ایجاد امکان قضاوت درمورد روایی معیار نسخههای ترجمهشدة پرسشنامهها، با روش جویت (2009)، برای هر قسمت از پرسشنامة روابط ورزشکار- Jowett & Ntoumanis Pierce, Sarason I, Sarason B, Solky-Butzel & Nagle مربی رگرسیون چندگانه با سه قسمت پرسشنامة سیاهة کیفیت روابط انجام شده است.
Student in Sports Management, University of Tehran Received: 2017/06/18 Accepted: 2017/12/18 Abstract The primary objective of this research was to study the effects of a concise (4 hours) educational class of communication skills on coach-athlete relationship.