چکیده:
با توجه به گستردگی کارکردهای اجرای پرسشنامههای موجود جنبه های محدودی از این کارکردها را می-سنجد. پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف جامعیت بیشتری دارد و بر اساس جدیدترین دیدگاهها در مورد کارکرد اجرایی ساخته شدهاست.موضوع: هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی میباشد.پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد، نمونهای با حجم 516 نفر با روش نمونه گیری خوشه-ای استانهای تهران،آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان انتخاب شدند، تعداد 75 آزمودنی به دلیل پاسخ ناقص به پرسشنامه ها از تحلیلهای آماری کنار گذاشته شدند و به این ترتیب نمونه نهایی مورد پژوهش به 441 پدر و مادر تقلیل یافت. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: پرسشنامه حاضر از هشت مقیاس شکل گرفته و از ترکیب این هشت مقیاس دو شاخص تنظیم رفتار و شاخص شناختی به دست می آید و در نهایت از ترکیب نمره 8 مقیاس نمره کل آزمون BRIEF حاصل میشود، نتایج به دست آمده نشان می دهد آلفای کرونباخ محاسبه شده برای 8 مقیاسپرسشنامه بین 68 تا 86 می باشد و همچنین آلفای کرونباخ محاسبه شده برای شاخص تنظیم رفتار ، شاخص شناختی و نمره کل پرسشنامه BRIEF به ترتیب 86/0، 89/0 و 93/0 میباشد. نتیجه-گیری: بنابر یافتههای پژوهش حاضر، پرسشنامه بریف در جامعه ایرانی به عنوان ابزار سنجش کارکردهای اجرایی اعتبار مطلوبی دارد و در تحقیقات و کارهای بالینی به عنوان یک ابزار معتبر قابل کابرد میباشد.
خلاصه ماشینی:
بارکلی (١٩٩٨) مطرح کرده است که کارکردهایی همچون سازماندهی، تصـــمیم گیری، حـافظـه کـاری، حفظ و تبـدیـل ، کنترل حرکتی، ادراک زمان ، پیش بینی آینده ، بازسازی، زبان درونی و حل مساله را میتوان از جمله مهمترین کارکردهای اجرایی عصــب شــناختی دانســت که در زندگی و انجام تکالیف یادگیری و کنش های هوشــی به انسان کمک میکند (علیزاده ، ١٣٨٥).
Miller, Giesbrecht, Müller , McInerney, Kerns 13.
McDermott, Westerlund, Zeanah , Nelson, Fox 9.
در تحقیقـات انجـام گرفتـه میـانگین آلفـای کرونباخ به دســـت آمده بین ٠/٨٢ و ٠/٩٨ میباشـد و همبستگی به دست آمده از بازآزمایی بعد از ٣ هفته برای مقیاس های فرم والدین نیز ٠/٧٢ تا ٠/٨٤ به دسـت آمده اسـت که این نتایج نشـان میدهد این پرسـشـنامه از پایایی بهتری نسـبت به پرسشنامه های قبلی برخوردار است لازم به ذکر است پرسشنامه بریف برای سـنجش کارکردهای اجرایی در افراد بهنجار سـاخته شـده اسـت ولی از این پرسشنامه برای تشخیص ADHD، اختلال رشدی فرا گیر، نشانگان توره ، آسیب های مغزی و ناتوانی ذهنی اســتفاده شــده اســت که نتایج به دســت آمده از کارآمدی این پرســشــنامه حکایت میکند (جیویا و همکاران ، ٢٠٠٠).
پرسشنامه پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی: این پرسشنامه در سال ٢٠٠٠ توسط جیویا و همکاران ساخته شد است ، این پرسشنامه دارای فرم والدین و معلمان می باشد و هشت مقیاس را مورد ارزیابی قرار میدهد که عبارتند از بازداری، جابه جایی توجه ، کنترل هیجان ، آغازگری، حافظه کاری، برنامه ریزی راهبردی، سازماندهی و نظارت .
Developmentally sensitive measures of executive function in preschool children.
A. , & Fox, N.
The Unity and Diversity of Executive Functions and Their Contributions to Complex"Frontal Lobe" Tasks: A Latent Variable Analysis.