چکیده:
در عصر انقلاب اطلاعات و ارتباطات، حیات اجتماعی بطور عام و حیات سیاسی بطور خاص، عمیقاً رسانه-ای شده است. در کنار تعابیر متنوعی که تاکنون از این پدیده ارائه شده است، این مقاله بر تعبیری خاص از سیاست رسانهای شده استوار است مبنی بر وضعیتی که در آن، گسترش حضور و نقش رسانهها در حیات سیاسی جوامع، شرایطی را فراهم میآورد که افراد عادی امکان کنشگری خاص و فعالانه سیاسی بیابند. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش اساسی است که آیا رسانهای شدن سیاست تمامی جوامع را فارغ از ظرفیتهای خاص و ویژگیهای زمینهای خود به یک شکل متاثر میکند یا پدیدهای زمینهمند است که بروندادهای متفاوت و متنوعی را در محیطهای متفاوت به همراه خواهد داشت. در این راستا دو نمونهی جو لولهکش در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده 2008 و میرزاآقا در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم 1396 به عنوان افرادی عادی که رسانهای شدن سیاست امکان تبدیل آنان به سوژههای کنشگر سیاسی را فراهم آورده موضوع مطالعهای مقایسهای قرار گرفتند. با انتخاب جامعهشناسی فرهنگی به عنوان چارچوب نظری، مقایسهی این دو نمونه در سه شاخص پویائی سوژگی سیاسی، گونهشناسی رسانهها، و ماندگاری سوژگی سیاسی نشان داد که رسانهای شدن سیاست پدیدهای زمینهمند است که در جوامع توسعهیافتهی دموکراتیک، پویائی حداکثری سوژگی سیاسی در بستر تمامی سطوح رسانههای کلانمقیاس، میانمقیاس و خردمقیاس، و با ماندگاری سوژگی بالا را به همراه دارد اما در جوامع درحال توسعه و شبه دموکراسیها، پویائی حداقلی سوژگی سیاسی تنها در سطح رسانههای خردمقیاس و محدود به دورههای برگزاری انتخابات را ممکن مینماید.
خلاصه ماشینی:
با انتخاب جامعه شناسي فرهنگي به عنوان چارچوب نظري، مقايسه اين دو نمونه در سه شاخص پويايي سوژگي سياسي، گونه شناسي رسانه ها و ماندگاري سوژگي سياسي نشان داد که رسانه اي شدن سياست پديدهاي زمينه مند است که در جوامع توسعه يافته دموکراتيک ، پويايي حداکثري سوژگي سياسي در بستر تمام سطوح رسانه هاي کلانمقياس، ميانمقياس و خردمقياس و با ماندگاري سوژگي بالا را به همراه دارد اما در جوامع درحالتوسعه و شبه دموکراسيها، پويايي حداقلي سوژگي سياسي تنها در سطح رسانه هاي خردمقياس و محدود به دورههاي برگزاري انتخابات را ممکن مينمايد .
از آنجا که متأثر از انقلاب اطلاعات و ارتباطات و گسترش و تنوع تکنولوژي هاي ارتباطي، کنترل دولت ها به شکل فزايندهاي بر رسانه ها تضعيف شده، رسانه اي شدن سياست به پديدهاي عام در جهان امروز بدل شده است اما بسته به سطح بازبودگي و ساخت قدرت سياسي مي تواند نتايج متفاوتي را در جوامع مختلف به دنبال داشته باشد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) تصوير ٢- حضور مک کين و همسرش در کنار جو لوله کش در ٣٠ اکتبر ٢٠٠٨ در واشينگتن پارک در ساندينسکي اوهايو (٢٠١٧ ,Gettyimages) ٢-٣- ميرزا آقا: ميرزا آقا پيردموسي ميوهفروش اردبيلي است که عکس وي در جمع حاميان حسن روحاني در سفر تبليغاتي وي در دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران درحاليکه پوستر روحاني را در دست داشت و چشمانش اشک آلود بود بازتاب رسانه اي گستردهاي يافت و به يکي از مشهورترين عکس هاي رسانه اي سال ٩٦ تبديل گشت .