چکیده:
پژوهش حاضر به تحلیل شخصیتهای زن فیلم دعوت (1387) به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا از دیدگاه جین شینودا بولن و نظریة کهنالگوهای زنانة او پرداخته است. فیلم دعوت از پنج اپیزود تشکیل شده؛ اما وجه مشترک همة آنها وجود زنی است که با مسئلة بارداری و کشمکش بر سر سقط آن مواجه میشود. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع توصیفیـ تحلیلی است و اطلاعات آن براساس روش کتابخانهای و روش میدانی مبتنی بر مشاهدة فیلم و بررسی گفتار و کنش شخصیتهای آن است. بولن در رویکرد خود با الهام از اساطیر یونان به هفت کهنالگو به نامهای هرا، دیمیتر، پرسفون، آتنا، آرتیمیس، هستیا و آفرودیت اشاره کرده که بر شماری از ویژگیهای زنان امروزی همچون تمایل به زناشویی، حس مادری، میل به معصومیت و مطیعبودن دخترانه یا تمایل به پیشرفت تأکید دارد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که در پنج اپیزود فیلم به ترتیب کهنالگوهای آتنا، پرسفون، دیمیتر، هرا و آتنا در شخصیت اصلی زن فیلم قابل تشخیص و تفسیر است. اما در انتهای هر داستان با غلبة کهنالگوی دیمیتر، زنان از سقط فرزند خود منصرف شدهاند که این امر در اپیزود آخر نمود بارزتری دارد.
خلاصه ماشینی:
بولن در رویکـرد خـود بـا الهـام از اسـاطیر یونـان بـه هفـت کهن الگو به نام های هرا، دیمیتر، پرسفون ، آتنـا، آرتیمـیس ، هسـتیا و آفرودیـت اشـاره کـرده کـه بـر شـماری از ویژگی های زنان امروزی همچون تمایل به زناشویی ، حس مادری ، میل به معصـومیت و مطیـع بـودن دخترانـه یـا تمایل به پیشرفت تأکید دارد.
اما در انتهای هر داستان با غلبة کهن الگوی دیمیتر، زنان از سقط فرزند خود منصرف شده اند که این امر در اپیزود آخر نمود بارزتری دارد.
در برخـی اپیزودها، زنان دلایلی همچون عدم توانایی مالی ، سن بالا و مشغله های کاری را به منزلة دلیـل تمایـل به سقط فرزند خود عنوان می کنند و در مقابل ، سال ها انتظار برای مـادرشـدن باعـث مـی شـود زنـی دیگر با تمام توان در مقابل خواست همسرش مبنی بر سقط جنین ایستادگی کنـد.
کنش ها و واکنش هـای هـر زن بـا میـزان فعـال بـودن ایـن کهن الگوها ارتباط دارد و غلبة هریک از این انرژی ها بـه شـکل گیـری شخصـیت و منشـی خـاص در زندگی فردی می انجامـد کـه هـر زن را از دیگـری متفـاوت مـی کنـد.
این وجه از کهن الگوی آتنا باعث می شود شیدا بدون اطلاع از همسرش ، که مخالف سقط جنین است ، تصمیم خود را عملی کند و او را در مقابل عملی انجام شده قرار دهد.
او در تمام طول زندگی به عنوان زنی با کهن الگوی دیمیتر خود را وقف وظـایف مـادری کرده و اکنون نیز که فرزندانش بزرگ شده اند، با وجود میان سالی ، همچنان مشغول رسیدگی به آن هاست : او باید برای دختر دوم خود، که باردار است ، سیسـمونی تهیـه کنـد.