چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در شرکت های تعاونی روستایی زنان است. این تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی و ابزار تحقیق پرسشنامهای است که به منظور بررسی روایی آن در اختیار صاحبنظران و کارشناسان قرار گرفت و پایایی آن نیز با انجام آزمون مقدماتی از طریق تکمیل 30 پرسشنامه و سپس محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (86/ 0-69/ 0=a) تایید شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 1372 نفر از اعضای شرکت تعاونیهای روستایی زنان استان مازندران در سال 1392 بوده است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 300 نفر از این جامعه، به عنوان نمونه، به کمک روش نمونهگیری طبقهای تناسبی انتخاب شدند و در نهایت، 267 پرسشنامه تحلیل شد. نتایج توصیفی تحقیق نشان داد که از دیدگاه اکثریت پاسخگویان، میزان توسعه کارآفرینی در تعاونیهای روستایی زنان روستایی استان مازندران در سطح خوب بوده است. نتایج یافته های تحلیلی نیز نمایان ساخت که رابطه مثبت و معنی داری بین عوامل پیشبرنده توسعه کارآفرینی و میزان توسعه کارآفرینی وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه هم نشان داد که متغیرهای عوامل شخصیتی و آموزشی پیشبرنده توسعه کارآفرینی 40/ 18 درصد از تغییرات میزان توسعه کارآفرینی را تبیین کردند.
The main objective of this study was to examine the animal husbandry cooperative’s social capital status in East Khuzestan Province. The research design for this study was a descriptive – survey study design. The population consisted of the members of 15 animal husbandry cooperatives in the Eastern part of Khuzestan Province (N=300). At a 95 percent confidence level a sample size of 140 was needed to represent the population (Krejice and Morgan، 1970). A random sample of members stratified proportionally by Province was generated. Data were collected using a questionnaire as the research instrument which its validity was confirmed by faculty members of the Department of Agricultural Extension and Education at Khuzestan Ramin Agriculture and Natural Resources University.
its reliability was approved a by applying a pilot study in Ghaletol village (α= 0.7- 0.9). The results showed that there was a positive and significant relationship between number of livestock (livestock & dairy)، number of cooperatives' members، political participation، motivation to joining the cooperative، rate of social relationships and number of participation in education - extension courses 99% confidence level with the social capital . Also، the number of household members had a significant relationship with social capital at the 95% confidence level. The findings of the stepwise discriminat analysis indicated that the rate of social relationships، political participation، motivation in joining the cooperative and the number of members in each cooperatives (representing 0.096، 0.031، 0.019 and 0.005) respectively، explained by the social capital.
خلاصه ماشینی:
رتبه بندی عوامل شخصیتی پیش برندة توسعۀ کارآفرینی در تعاونی های زنان روستایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) عوامل اقتصادی این متغیر با ٦گویه ،در قالب طیف لیکرت ،از پاسخگویان مورد سؤال قرار گرفت که نتایج به دست آمده (جدول ٥) نشان میدهد میزان توانایی رقابت در عرصه بازار(٢٧٢١=CV)، میزان به کارگیری مدیریت مالی (٢٨٤٤=CV) و میزان اصلاح قوانین و مقررات بانکی (٣٠٦٥=CV) مهم ترین عوامل اقتصادی پیش برندة توسعۀکارآفرینی در تعاونیهای روستایی زنان به شمار میآیند.
رتبه بندی عوامل اقتصادی پیش برندة توسعۀ کارآفرینی در تعاونیهای زنان روستایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) عوامل اجتماعی این متغیر با ٧گویه ،در قالب طیف لیکرت ،از پاسخگویان مورد سؤال قرار گرفت که نتایج به دست آمده (جدول ٦) نشان می دهد میزان حمایت های مشاوره ای (٢٥٨٨=CV)، میزان کسـب جـایـگاه اجتمـاعـی (٢٦٥١=CV) و میـزان تقـویـت نـظام حـرفـه ای (٢٦٩٨=CV) مهم ترین عوامل اجتماعی پیش برندة توسعۀکارآفرینی در تعاونی های روستایی زنان به شمار میآیند.
رتبه بندی عوامل آموزشی پیش برندة توسعۀ کارآفرینی در تعاونیهای زنان روستایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان توسعۀ کارآفرینی در تعاونیهای زنان روستایی این متغیر با ١٨گویه ، در قالب طیف لیکرت ،از پاسخگویان مورد سؤال قرار گرفت که نتایج به دست آمده (جدول ٩) نشان میدهد میزان رضایتمندی تعاونی از وضعیت کسب و کار خود (٢٣٢٠=CV)، میزان استقبال تعاونی از رقابت با رقبا برای رسیدن به اهداف خود (٢٤٩٧=CV) و میزان تغییرات در روش های بازاریابی محصولات قابل عرضه توسط تعاونی (٢٥٤٧=CV) بیشترین و میزان رشد مبلغ سپرده گذاری در واحد اعتباری تعاونی (٥١١٤=CV)، میزان رشد تعداد سپرده گذاران در واحد اعتباری تعاونی (٤٩١٦=CV) و میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات واحد اعتباری (٤٥٥٢=CV)کمترین میزان توسعۀکارآفرینی در تعاونیهای روستایی زنان به شمار میآیند.