چکیده:
سابقه و هدف: آموزش رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری تب مالت برای کاهش موارد ابتلا در گروههای در معرض خطر بیماری یک ضرورت است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری تب مالت در دامداران سنتی مناطق روستایی استان همدان انجام گردید.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای از نوع پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود که در سال 1394 بر روی دامداران سنتی روستاهای استان همدان که به عنوان کانون بیماری تب مالت شناسایی شده بودند، انجام گردید. در این مطالعه 70 دامدار به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهای مشتمل بر اطلاعات جمعیت شناختی، آگاهی، چک لیست رفتار و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی گردآوری شد. مداخله آموزشی شامل 4 جلسه آموزشی همراه با نمایش فیلم و استفاده از لوح تصویری و ارسال پیامک بود که در بین شرکت کنندگان گروه آزمون برگزار گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای کای اسکوئر، دقیق فیشر، تیمستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که بعد از مداخله آموزشی میانگین نمرات آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، خودکارآمدی درک شده، راهنما برای عمل و رفتارهای پیشگیری کننده از تب مالت در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش معنیداری یافته بود (P<0.001).
نتیجه گیری:نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی میتواند در بهبود رفتارهای پیشگیری کنده از تب مالت در دامداران سنتی موثر باشد.
Background and Objectives: Training brucellosis preventive behaviors is
mandatory to reduce the incidence of this disease in at-risk groups. Thus, the
aim of this study was to determine the effectiveness of an educational
program based on Health Belief Model (HBM) on brucellosis preventive
behaviors among traditional ranchers in rural areas of Hamadan Province,
Iran.
Materials and Methods: This interventional study was performed with a
pretest-posttest design and a control group in 2016. The participants were
traditional ranchers of the villages of Hamadan Province, who are identified
at high risk for brucellosis. In this study, 70 ranchers were randomly selected
and divided into experimental and control groups. The data was collected
using a questionnaire consisting of demographic information, knowledge,
behavior checklist, and HBM constructs. The experimental group received
the educational intervention during 4 sessions with film screening and the
use of video and text messages. Data was analyzed using chi-square, Fisher’s
exact test, independent t-test, and paired t-test in SPSS.
Results: After the intervention, the mean scores of knowledge, perceived
susceptibility, perceived severity, perceived benefits, perceived selfefficacy,
and cues to action and prevention of brucellosis in the experimental
group had significantly increased in comparison to the control group
(P<0.001).
Conclusions: Results of this study showed that the educational intervention
based on the Health Belief Model could promote brucellosis preventive
behaviors among traditional ranchers.