چکیده:
وقوع زلزله دست بشر نیست و هنوز امکانی نیز برای پیش بینی آن فراهم نشده است ولی کنترل ابعاد بحران های مختلف پس از وقوع زلزله در اختیار بشر است. ساختار نظام شهرنشینی در شرایط جغرافیای ایران در کنار الگوهای استقرار جمعیت و نیز شاخص های فنی ساختمان نشان دهنده آسیب پذیری شدید ساختارهای اجتماعی و اقتصادی در برابر وقوع انواع حوادث بویژه زلزله دارد به نحوی که طی سال های گذشته 3 درصد کشته های ناشی از زلزله در سراسر جهان به ایران تعلق داشته است که از این لحاظ ایران در جایگاه سیزدهم جهان قرار گرفته است. که این خود می تواند گویای ابعاد پیچیده و وسیع بحران در تهران و به تبعیت آن در سراسر کشور باشد. تحقیقات انجام شده توسط صاحبنظران، وقوع زلزله تهران را قطعی اما با زمان نامشخص بیان کرده است، این در حالی است که ضعف سازه های تهران و پیش بینی شدت نسبتا زیاد زلزله احتمالی، حکایت از خسارات مالی و جانی بسیار زیاد بحران پیش رو دارد. تجربیات کشورهای مختلف حکایت از اتخاذ تدابیر مختلف به منظور کنترل و تقلیل تبعات پس از وقوع حوادث طبیعی دارد که از جمله یکی از کارآمدترین روش ها پوشش حداکثری بیمه زلزله است که هنوز در کشور ما نه در ساختارهای قانونی و نه در ساختارهای مدیریتی و حتی حوزه آگاهی های اجتماعی و فرهنگی شهروندان از جایگاه روشن و مشخصی برخوردار نیست. هدف از انجام این مطالعه اثرسنجی گسترش پوشش بیمه زلزله در بازسازی تهران بعد از وقوع زلزله است. نوع تحقیق، توصیفی - پیمایشی بوده و برای دستیابی به اطلاعات از روش مطالعات اسنادی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است، جامعه آماری شامل کلیه مدیران، معاونان وکارشناسان بیمه اتکائی و زلزله در مراکز بیمه در شهر تهران و کلیه بیمه گذاران شامل عامه مردم در مناطق مختلف شهر تهران بوده و از روش نمونه گیری تصادفی - خوشه ای استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد که بحران اصلی حاکم بر مناطق زلزله خیز کشور بویژه منطقه آسیب پذیری چون تهران، ناتوانی ساختارهای دولتی و خصوصی در جبران خسارات ناشی از وقوع زلزله است که گسترش پوشش بیـمه زلـزله درکاهش فشار بار مالی دولت و جلب مشارکت بخش خصوصی، کاهش خسارات مالی و جانی و کنترل تبعات بعدی بحران در حد بسیار زیاد می باشد.
خلاصه ماشینی:
همچنین ، با توجه به توزیع نمرات می توان اظهار داشت از دیدگاه مدیران و کارشناسان بیمه با میانگین ٢٥/٩٤ و بیمه گذاران با میانگین ٢٣/٧٢ افزایش تعداد بیمه نامه های صادره با پوشش زلزله و افزایش سهم بخش خصوصی از هزینه مالی را به ترتیب در حد بسیار زیاد و زیاد مورد تأکید قرار داده اند.
همچنین ، با توجه به توزیع نمرات می توان اظهار داشت از دیدگاه مدیران و کارشناسان بیمه با میانگین ٢٣/٩ و بیمه گذاران با میانگین ٢٣/٤٤ میزان گسترش پوشش بیـمه زلزله و تأثیر آن در کاهش خسارات مالی ناشی از آن را در حد بسیار زیاد مورد تأکید قرار دادهاند.
همچنین ، با توجه به توزیع نمرات می توان اظهار داشت از دیدگاه مدیران و کارشناسان بیمه با میانگین ١٩/٥ و بیمه گذاران با میانگین ٢٠/٨٤ میزان گسترش پوشش بیمه زلزله و کاهش خسارات جانی ناشی از آن را در حد زیاد مورد تأکید قرار داده اند.
٦٤= t) در سطح ٥% خطا و با اطمینان ٩٥% می توان نتیجه گرفت که فرض صفر مبنی بر این که "طبق دیدگاه مدیران و کارشناسان بیمه و بیمه گذاران مبنی بر این که فراگیر شدن پوشش بیمه زلزله ، شدت بحران زلزله تهران را برای دولت و ملت ایران کاهش می دهد، تفاوت معناداری وجود ندارد".
Hodgson, (1992), "Earthquake insurance: mandated disclosure and homeowner response in California"by Association if American Geographer; 17.