چکیده:
گردشگری مبتنی بر جوامع محلی، اثرات مثبت و منفی گوناگونی بر جوامع محلی که میزبان گردشگران می-باشند، می گذارد. این اثرات دربرگیرنده طیف گسترده ای از اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است که با توجه به گستردگی آنها لازم است که در مطالعات گردشگری مورد توجه قرار گیرند. پژوهش حاضر به بررسی میزان ادراک ساکنین روستای چم آسمان (شهرستان لنجان، اصفهان) از اثرات گردشگری مبتنی بر جوامع محلی می پردازد. برای پاسخ به این سوال و جمع آوری دیدگاه های ساکنین جامعه محلی، از پرسشنامه با طیف لیکرت استفاده شد. پس از گردآوری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و استفاده از آزمون های فی، کرامر و پیرسن، به تحلیل داده ها پرداخته شد. نتایج نشان می دهد که ادراک ساکنین از اثرات گردشگری مبتنی بر جوامع محلی به ترتیب از افزایش آگاهی ساکنین محلی، افزایش درآمد، افزایش سطح کیفیت زندگی، و افزایش تعامل فرهنگی میان ساکنین و گردشگران، بالاتر از حد میانگین بوده است. و ادراک ساکنین از اثرات گردشگری مبتنی بر جوامع محلی در دریافت منفعت یکسان از آن، در سطح نامطلوبی قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر در پی ارزیابی و سنجش ادراک ساکنین محلی از اثرات گردشگری مبتنی بر جوامع محلی در روستای چم آسمان می باشد و پاسخ به این سؤال اساسی که این اثرات در جامعه مورد مطالعه بیشتر در چه زمینه هایی خود را نشان داده است ؟ 1.
تمرکز بیشتر مطالعات، مبتنی بر بررسی و درک ساکنان از تأثیرات گردشگری در سه دسته بندی مبنایی تأثیرات اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی و زیست محیطی و شناسایی دیگر عوامل و متغیرهای تأثیرگذار و میزان تأثیر هر یک از آنها متمرکز بوده است که بسته به شرایط متفاوت هر جامعه ای می تواند مثبت یا منفی باشد (وثوقی و همکاران، ١٣٩٠؛ اکبریان رونیزی و بدری، ١٣٩٣).
هارالموپولوس ٤ و پیزام ٥ (١٩٩٦)، نیز در مطالعه خود به درک بالای ساکنین از منافع اقتصادی گردشگری اشاره کردهاند که شامل افزایش درآمدهای مالیاتی ، و درآمد شخصی ، افزایش استانداردهای زندگی ، و بهبود نگرش نسبت به کار بود و در نقطه مقابل آن این مطالعه افزایش در قیمت کالاها و خدمات را نشان داده است (١٩٩٦ ,Pizam &Haralambopoulos ).
(Haralambopoulos & Pizam, 1996; Johnson et al, 1994; Long et al, 1990) در نهایت باید گفت بسیاری از پژوهشگران گردشگری را به عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی، به ویژه در جوامع محلی در نظر می گیرند و اشاره می کنند که گردشگری یکی از مطرحترین استراتژیها برای توسعه می باشد و از این رو توسعه گردشگری می تواند توسعه ملی و محلی را افزایش دهد (عارف و همکاران، ٢٠١٠: ١٥٥؛ به نقل از ضیایی و همکاران، ١٣٩٢).