چکیده:
برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و وجود رقابت سیاسی یکی از وجوه دموکراسی و مشروعیت نظام-های سیاسی محسوب می گردد که در جوامع در حال گذار به دموکراسی از اهمیت دوچندان برخوردار است. جغرافیای انتخابات برای نیل به مشارکت حداکثری مردم از ابزارها و شیوهای متنوع و گوناگونی بهره می برد، که یکی از آنها اثر همسایگی یا به عبارتی زادبوم پنداری است. زادبوم؛ گستره ای جغرافیایی است که به واسطه همانندی های هویتی، ساکنان، در ابعاد فرهنگی، زبان، مذهب و تاریخ از گونه ای وحدت رویه در کنش اجتماعی و سیاسی برخوردار می باشد. از این رو، استمرار واژگانی همانند: همشهری، هم طایفه، هم زبانی، هم استانی و مانند آنها، نمودی از حس زادبوم پنداری است. به تناسب تعریف فوق، در ایران- گستره ای از یک یا چند استان همگون از نظر زبان و قومیت در باره نامزد ویژه ای به توافق نانوشته ای می رسند تا از وی حمایت کنند، و معمولا آن ناحیه پایگاه حمایتی او به شمار می رود. این پژوهش به دنبال بررسی و تحلیل نقش متغیر زادبوم پنداری (اثر همسایگی) در الگوی رای کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. نتایج پژوهش نشان می دهد متغیر زادبوم پنداری در الگوی رای سه کاندیدا از شش کاندیدا یعنی آقایان روحانی، رضایی و قالیباف تاثیر داشته است و در باره آقایان جلیلی، ولایتی و غرضی به دلایلی مشهود نیست.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش به دنبال بررسی و تحلیل نقش متغیر زادبوم پنداری (اثر همسایگی ) در الگوی رأی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران است .
نتایج پژوهش نشان می دهد متغیر زادبوم پنداری در الگوی رأی سه کاندیدا از شش کاندیدا یعنی آقایان روحانی ، رضایی و قالیباف تأثیر داشته است و در بارة آقایان جلیلی ، ولایتی و غرضی به دلایلی مشهود نیست .
(رجوع شود به تصویر صفحه) آرای زادبومی (تأثیر متغیر زادبومگرایی بر الگوی رأی آقای حسن روحانی ) سهم آراء کاندید منتخب ریاست جمهوری دورة یازدهم (دکتر حسن روحانی ) در سطح ملی ٥٢/٤ % بوده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) تأثیر متغیر زادبومگرایی بر الگوی رأی آقای سعید جلیلی پراکنش فضایی آراء سومین کاندید، یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در پهنه ملی ١١/٧ % بوده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) تأثیر متغیر زادبوم گرایی بر الگوی رأی آقای محسن رضایی دکتر محسن رضایی با کسب ١١/١ % آراء ملی به عنوان چهارمین کاندید، بالاترین آراء را در سطح زادبومی (خوزستان و جغرافیای مناطق لرنشین ) در استانهای لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، و کهگلویه بویراحمد با بیش از ٢٥% آراء مأخوذه داشته است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) تأثیر متغیر زادبومگرایی بر الگوی رأی آقای علی اکبر ولایتی دکتر ولایتی با کسب ٦/٤ % آراء مأخوذه در جایگاه پنجم کاندیدای، یازدهمین دوره ریاست جمهوری قرار گرفت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) تأثیر متغیر زادبومگرایی بر الگوی رأی آقای سیدمحمد غرضی سیدمحمد غرضی با کسب ٣ % آراء مأخوذة استان اصفهان، در جایگاه ششم کاندیدای، یازدهمین دوره ریاست جمهوری قرار گرفت .