چکیده:
یکی از راهبردهای مشارکت و نظارت مردم بر طرح های توسعه شهری ارزیابی این طرح ها از دیدگاه شهروندان است. یکی از طرح های مهم توسعه شهری که در درون خود یا پیرامون خود چندین پروژه توسعه شهری را ایجاد می کند پیاده راه سازی است. این طرح ها در پی کاهش سلطه تدریجی سواره بر فضاها و معابر شهری و برنامه ریزی و طراحی شهری انسان محور براساس نیازهای انسان پیاده به منظور ارتقاء ارزش ها و جاذبه های اجتماعی و فرهنگی فضاهای شهری شکل می گیرد. این طرح ها با هدف افزایش کیفیت فضاهای شهری و مسائل زیست محیطی و ارتقای فضاهای اجتماعی، اقتصادی، ادراکی و غیره می باشد. هدف این پژوهش، ارزیابی میزان رضایتمندی شهروندان از طرح پیاده راه سازی خیابان سلمان فارسی اهواز از ابعاد مختلف کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است. نگاهی گذرا به شهر اهواز و اکثر کلان شهرهای کشور که فضاهای باز شهری و پیاده راه های آن از نظر پاسخگویی به نیازهای شهروندان در وضع مطلوبی به سر نمی برند، موید ضرورت و اهمیت این پژوهش است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و پیماشی از طریق داده ها و اطلاعات اسنادی و میدانی انجام گرفته است. جامعه نمونه، شامل کسبه و ساکنین خیابان سلمان فارسی و عابرین می باشند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بوده و حجم نمونه 100 نفر درنظر گرفته شده است. با استفاده از نرم افزار آماری spss و بکارگیری آزمون های پارامتریک و ناپارامتریک Ttest،،chi-square،Correlation، Friedman به تحلیل پرسشنامه اقدام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که شهروندان از پیاده راه سازی مسیر رضایتمند هستند که به ترتیب بیشترین رضایتمندی شهروندان در بعد کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و در نهایت، زیست محیطی است. به طورکلی با توجه به وضعیت خیابان سلمان فارسی قبل از اجرای طرح پیاده راه سازی که به صورت خیابانی متراکم با ترافیک بالای سواره بوده است اجرای طرح پیاده راه و فضاهای باز عمومی از ضروریات کلان شهرها است.
خلاصه ماشینی:
هـدف ایـن پژوهش ، ارزیابی میزان رضایتمندی شهروندان از طرح پیاده راه سازی خیابان سلمان فارسی اهواز از ابعاد مختلف کالبدی ، اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی است .
رضایتمندی ، پیاده راه ، خیابان سلمان فارسی ، اهواز، طرح های توسعه شهر بیان مسئله برنامه ریزی برای ساماندهی فضاهای پیاده در سال های اخیر، در بعضی از کلان شهرهای جهان از جمله کلان شهر اهواز مورد توجه قرار گرفته است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بعد کالبدی مطابق با نتایج حاصل از آزمون فریدمن و اولویت بندی گویه ها و شاخص ها، بعد کالبدی بیشترین اولویت را در ایجاد رضایت مردم از پروژه احداث پارک داشته و در رده اول اولویت بندی قرار گرفته است ، شاخص اجتماعی ، دومین دلیل احساس رضایت مردم از پیاده راه است که سبب قرارگیری این شاخص در رده دوم رتبه بندی شده است ، بعد اقتصادی در گروه سوم رتبه بندی ، حس رضایت مردم را موجب شده و شاخص زیست محیطی ، جایگاه چهارم را در ایجاد حس رضایت و رتبه بندی فریدمن به خود اختصاص داده است .
براساس تحلیل پرسشنامه های مطرح شده در این پژوهش که به واسطه روش های آماری و مدل نظری پژوهش تحقق پیدا کرد به این نتیجه رسیدیم که بعد کالبدی و ماهیت طرح مهمترین عامل رضایتمندی شهروندان از پیاده راه سازی محور خیابان سلمان فارسی بوده است .
پیشنهادها به طورکلی با توجه به تحلیل نتایج پژوهش حاضر، می توان گفت که منهای موارد منفی ذکر شده در تحلیل رضایتمندی نسبت به پیاده راه سازی خیابان سلمان فارسی در بین کسبه ، ساکنین ، و عابرین وجود دارد که این مسئله نیاز به فضاهای این چنینی را برای اکثر شهرهای بزرگ وکلانشهرها امری ضروری می داند.