چکیده:
هدف اصلی این تحقیق، مستندسازی تجربیات مدیریتی تعاونیهای تولیدی موفق در استان همدان بود. این تحقیق از نوع کاربردی و به صورت کیفی و با استفاده از رویکرد مستندسازی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را مدیران عامل تعاونیهای تولیدی موفق در استان همدان (N= 20) تشکیل دادند که با استفاده از سرشماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از روش مشاهده، مصاحبه نیمهساختارمند و بررسی اسناد و مدارک و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری و طبقهبندی استفاده شد. یافتهها نشان داد که تجربیات مدیریتی تعاونیهای تولیدی موفق استان همدان در 14 طبقه کلی قرار گرفتند که عبارت اند از: مدیریت استراتژیک، توسعه منابع انسانی، تعاملات برونسازمانی، تلفیق علم و تجربه، هیئت مدیره توانمند، مدیریت ارتباط با مشتری، کیفیتمداری، نوآوری، توسعه شرکت، تخصصی بودن شرکت، تدارک زیرساختها، مقابله با دلالها، نظم و انضباط در محیط کار و صبر و پشتکار. در نهایت، مدلسازی تجربیات مدیریتی تعاونیهای تولیدی موفق صورت گرفت.
The main purpose of this study was documentation of managerial experiences of successful production cooperatives in Hamedan Province. This applied and qualitative research type was implemented through a documentation approach. The population of this study consisted of chief executive officers of successful production cooperatives in Hamedan Province (N= 20)، were selected by census method. Data were collected by using observation، semi-structured interview and reviewed documents. Data analysis was conducted by coding and classification method. Results showed that managerial experiences ofsuccessful production cooperatives were classified in fourteen categories.These 14 categories were included as strategic management، human resource development،integration of knowledge and experience، board of directors empowered، customer relationship management، quality-oriented، innovation، development of the company، specialized of the company، providing infrastructure، cope with brokers، discipline at work، patience and diligently. Finally، a managerial experienceof successful production cooperatives model was presented
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که تجربیات مدیریتی تعاونی های تولیدی موفق استان همدان در ١٤ طبقه کلی قرار گرفتند که عبارتاند از: مدیریت استراتژیک، توسعه منابع انسانی ، تعاملات برونسازمانی ، تلفیق علم و تجربه ، هیئت مدیره توانمند، مدیریت ارتباط با مشتری، کیفیت مداری، نوآوری، توسعة شرکت ، تخصصی بودن شرکت ، تدارک زیرساخت ها، مقابله با دلالها، نظم و انضباط در محیط کار و صبر و پشتکار.
تعاونی ها، به عنوان یکی از اشکال تأثیرگذار مشارکت مردمی ، دارای قابلیت ایفای نقش سازنده، هم در بعد اقتصادی و هم در بعد اجتماعی ، هستند و اهمیت آنها در استفاده از امکانات بالقوه، حمایت از کارآفرینی ، تولید ثروت و تأمین خدمات اجتماعی در قالب ظرفیت های واگذار شده دولتی و نیز حرکت به سمت توسعه پایدار انکارناپذیر است به طوری که رسولی آذر و چیذری (١٣٨٧) معتقدند که تعاونی ها با کمک به کسب درآمد و فرصت های اشتغال پایدار، به توسعه همه جانبه جوامع کمک می کنند.
نظر به این مسئله ، هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی و مستندسازی تجربیات مدیریتی تعاونی های تولیدی موفق استان همدان بود.
آگهی و کرمی (٢٠١٢ ,Agahi and Karami) با بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت سرمایه اجتماعی و آثار آن بر موفقیت تعاونی های تولید به این نتیجه رسیدند که انگیزههای فردی، مشارکت فعال اعضا، تمایل به همکاری در میان اعضا، ارتباط با سایر تعاونی ها، استفاده از تجارب دیگر تعاونی ها، ارائه تجربیات خود به تعاونی های دیگر، آگاهی از بازار جهانی ، تعامل با جامعه و اعتماد میان اعضا از متغیرهای مؤثر بر موفقیت تعاونی ها هستند.