چکیده:
پاسخگویی زیست محیطی شرکت مبین واکنش شرکت ها به موضوعات زیست محیطی است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر ارزش ها و نگرش زیست محیطی بر پاسخگویی زیست محیطی شرکت های تعاونی تولید کشاورزی استان ایلام بود. این تحقیق با توجه به هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی بود. جامعه آماری مطالعه را 70 نفر از مدیران شرکت های تعاونی تولید کشاورزی استان ایلام تشکیل دادند که به روش سرشماری مطالعه شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه بسته استفاده گردید که روایی ظاهری و محتوایی آن با نظرسنجی از متخصصان و صاحب نظران در زمینه موضوع تایید شد. برای سنجش پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میانگین آن برای متغیرهای مطالعه 85/0 به دست آمد. مطابق یافته ها، جهت گیری های ارزشی با نگرش زیست محیطی همبستگی معنی داری داشتند، اما با پاسخگویی زیست محیطی شرکت همبستگی نداشتند. دو ارزش قدرت و نوع دوستی 41/0 درصد از تغییرات نگرش زیست محیطی را تبیین کردند. نگرش زیست محیطی نیز با پاسخگویی زیست محیطی شرکت همبستگی نداشت. با توجه به نتایج، نتیجه گیری شد ارزش ها و نگرش زیست محیطی در میان مدیران عمیق و واقعی نبوده اند؛ زیرا منجر به رفتار مسئولانه و پاسخگو در قبال محیط زیست نشده اند.
Corporate environmental responsiveness (CER) refers to the extent to which organizations respond to natural environmental issues. The goal of this research was to investigate effective factors in CER of agricultural production cooperatives in Ilam Province، Iran. This was an applied research in terms of goal orientation and a descriptive-correlational study based on the method. The study population included 70 managers of agricultural production cooperatives in Ilam province. Census sampling method was applied in the study. For data collection، we used a closed-ended questionnaire. The face and content validity of the questionnaire were assessed by a panel of experts. Cronbach’s alpha was calculated to estimate the reliability of the questionnaire (85%). The findings revealed that the mean CER was below average. Based on the analysis of the questionnaire items، corporate policies were based on waste removal had the highest priority. On the other hand، corporate policies were based on the use of recycled raw materials and natural environmental training/seminars were utilized for corporate employees and managers were ranked the lowest among CER items.
خلاصه ماشینی:
هدف این مطالعه بررسی تأثیر ارزشها و نگرش زیست محیطی بر پاسخگویی زیست محیطی شرکت های تعاونی تولید کشاورزی استان ایلام بود.
Corporate Environmental Responsiveness (CER) جریان کامل از تصمیمات استراتژیک زیست محیطی است (٢٠٠٣ ,Wagner) که بخش اعظمی از تفکر تصمیم گیران را منعکس می کند.
Environmental Responsible Behavior (ERB) محکمی با طبیعت و رفتار زیست محیطی است (١٩٩٦ ,Strathman Lindsay ).
همبستگی بین ارزشها، نگرش زیست محیطی و پاسخگویی زیست محیطی شرکت به منظور بررسی ارتباط بین ارزشهای مدیران شرکت های تعاونی تولید کشاورزی، نگرش زیست محیطی و پاسخگویی زیست محیطی شرکت از تحلیل همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول ٥ آمده است .
ارتباط بین ارزشها، نگرش زیست محیطی و پاسخگویی زیست محیطی شرکت (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق نتایج جدول ٥، بین ارزشهای قدرت، موفقیت ، نوعدوستی ، عامگرایی و ارزشهای زیست کره و نگرش زیست محیطی مدیران شرکت های تعاونی تولید کشاورزی ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد که ارزشهای مربوط به مقوله قدرت بالاترین و ارزشهای زیست کره پایین ترین همبستگی ها را با نگرش زیست محیطی مدیران مزبور دارند.
مطابق نتایج ، بین ارزشهای قدرت، موفقیت ، نوعدوستی ، عامگرایی و ارزشهای زیست کره مدیران شرکت های تعاونی تولید کشاورزی و پاسخگویی زیست محیطی شرکت ارتباط مثبت و معنی داری وجود نداشت ؛ به عبارتی ، ارزشها با نیت ها و دیدگاه زیست محیطی مدیران ارتباط داشته ، در حالی که با اقدامات آنها در راستای موضوعات و مسائل زیست محیطی ارتباطی نداشتند که این یافته با یافته های بنسال و راث (٢٠٠٥ ,Roth Bansal ) مخالف بود.
گفتنی است که با استناد به نتایج این مطالعه ، قدرت اجتماعی ، اختیار و ثروت پیشگوهای عمده نگرش زیست محیطی مدیران شرکت های تعاونی تولید کشاورزی بودند.