چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر پذیرش تجارت الکترونیک با استفاده از مدل توسعه یافته لی انجام گرفت. در این پژوهش، از روش توصیفی - پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل 1565 تن از مدیران، اعضای هیئت مدیره و کارشناسان شرکت های تعاونی کشاورزی و ادارات تعاون در 3 استان اصفهان، همدان و تهران بود که با روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه لازم، برابر با 309 نفرتعیین گردید. داده های مورد نیاز از طریق پرسش نامه استاندارد گرد آوری شد. روایی و پایایی ابزار تحقیق از طریق انجام آزمون مقدماتی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها روش هایی چون آزمون فرضیه ها از طریق مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس 18 به کار رفت. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد درک مفهوم تجارت الکترونیک، اعتماد و سهولت استفاده از آن بیشترین تاثیر را در کاربرد و پذیرش تجارت الکترونیک دارند.
The main objective of this study was to identify factors affecting the adoption of e-commerce by using Lee developed model in 1395. For conducting this research a survey method has been used. The research statistical population were cooperative board members، experts and cooperative offices in three Provinces of Isfahan، Hamedan and Tehran (N=1565) who were selected by Cochran formula and by the use of stratified sampling method (n=309) were selected as the sample. The instrument for collecting data was a standard questionnaire. Internal consistency was gained by a pilot test and cronbach's alpha was obtained. For data analysis statistical method such as hypotheses test through Structural equation by using Amos software ver.18 have been used. The research results showed that understanding the concept of e-commerce، trust and user friendly application were the most effective factors.
خلاصه ماشینی:
اکثر این مدل ها نیت رفتاری و یا رفتار استفاده را به عنوان متغیر وابسته کلیدی در توضیح پذیرش فناوری اطلاعات فرض می کنند (٢٠٠٧ ,Rao and Troshani) که در پژوهش حاضر نیز به همین صورت الگو گرفته شده است .
صنایعی و همکاران (١٣٨٨) در پژوهش خود با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک با استفاده از مدل توسعه یافته لی به این نتیجه دست یافتند که مدل مزبور مدلی قوی برای پذیرش تجارت الکترونیک است و علاوه بر آن ، در این مدل اثر اعتماد و ریسک درک شده در پذیرش تجارت الکترونیک مورد تأیید قرار گرفت .
افزون بر نتایج فوق ، یافته های پژوهش نشان داد که رابطه بین برداشت از سهولت استفاده و برداشت از فایده (سودمندی ) مثبت است که با نتایج لی (٢٠٠٩)، هرناندز و همکاران (٢٠٠٨)، کیم و همکاران (٢٠٠٨)، تانگ و چانگ (٢٠٠٨)، ساویتزکی و همکاران (٢٠٠٧)، آی فیندو (٢٠٠٦)، سائده و کایرا (٢٠٠٦)، لی (٢٠٠٦)، هوانگ و همکاران (٢٠٠٤)، رامایا و آفاقی (٢٠٠٤)، دیویس (١٩٨٩)، حق پرست و همکاران (١٣٩٣)، صنایعی و همکاران (١٣٨٨)، احمدی ده قطب الدینی (١٣٨٩)، حاجیها و همکاران (١٣٨٨) و درانی و رشیدی (١٣٨٦) هم خوانی دارد.
یافته های پژوهش همچنین حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین هنجار ذهنی و قصد استفاده از تجارت الکترونیک است که این یافته نیز با نتایج مطالعات ناسکو و همکاران (٢٠٠٨)، پاولو و فیگنسون (٢٠٠٦)، گراندون و پیرسون (٢٠٠٤) همسو است .