چکیده:
در فرایند عرضة محصولات کشاورزی به بازار فروش (نظام تولید تا مصرف) ، عملیات بازاریابی صحیح اهمیت ویژه ای دارد به طوری که عملکرد موفق در بازاریابی از اهداف توسعه روستایی و کشاورزی محسوب می شود. از سویی، مدیریت دانش، به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موثر بر عملکرد شرکت ها و خصوصا عملکرد بازاریابی، همواره مورد توجه محققان بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تبادل دانش ضمنی بر عملکرد بازاریابی در تعاونی های تولیدی کشاورزی استان اصفهان انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش را مدیران شرکت های تعاونی کشاورزی استان اصفهان به تعداد 580 نفر تشکیل دادند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از جدول کرجسی مورگان 230 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار WarpPLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تبادل دانش ضمنی بین بخش های مختلف شرکت های تعاونی بر عملکرد بازاریابی این شرکت ها تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین حمایت مدیران ارشد، اعتماد میان کارکنان، فرصت های اجتماعی، هماهنگی بخش های عملکردی و کیفیت ارتباطات بین بخشی بر تبادل دانش ضمنی در این شرکت ها تاثیر مثبت و معنادار داشت. مطابق نتایج تحقیق، حمایت مدیران ارشد و کیفیت ارتباطات بین بخشی به ترتیب با ضرایب مسیر 42/0 و 19/0 دارای بیشترین و کمترین تاثیر بر تبادل دانش ضمنی در شرکت های تعاونی بودند.
In the process of supplying agricultural products to the sale market (system of production to consumption)، proper marketing operations are particular importance، so that successful marketing performance was considered as a goal of rural and agricultural development. On the other hand، knowledge management as one of the most important factors influencing the performance of companies and especially the marketing performance that has always been a concern of researchers. The purpose of this study was to investigate the effect of tacit knowledge exchange on marketing performance in agricultural production cooperatives in Isfahan province. This research was a descriptive-survey method. The statistical population of the research was the managers of agricultural cooperatives in Isfahan Province، which is 580 people. By simple random sampling، 230 people were selected as Krejcie Morgant Table. For data analysis، WarpPLS software was used. The results of the research showed that the exchange of tacit knowledge between different sectors of cooperative companies has a positive and significant effect on marketing performance of these companies. Also، the positive and significant impact of top manager support، trust among employees، social opportunities، coordination of functional sectors and the quality of inter-institutional communication on the tacit knowledge exchange in these companies was confirmed. According to the results of the research، the support of top managers and the quality of inter-sectoral communications with the path coefficients (0.42 and 0.19) respectively had the most and the least direct effect on the exchange of tacit knowledge in cooperative companies
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان داد که تبادل دانش ضمنی بین بخش های مختلف شرکت های تعاونی بر عملکرد بازاریابی این شرکت ها تأثیر مثبت و معنادار دارد.
همچنین حمایت مدیران ارشد، اعتماد میان کارکنان، فرصت های اجتماعی ، هماهنگی بخش های عملکردی و کیفیت ارتباطات بین بخشی بر تبادل دانش ضمنی در این شرکت ها تأثیر مثبت و معنادار داشت .
با بررسی ادبیات تحقیق چنین استنباط می گردد که عملکرد بازاریابی شرکت های تعاونی کشاورزی و نقش تبادل دانش ضمنی و عوامل مؤثر بر آن، در ارتقای عملکرد بازاریابی این شرکت ها کمتر مورد توجه پژوهشگران بوده است .
بنابراین ، پژوهش حاضر با تمرکز بر خلأ پژوهشی مذکور، سعی دارد به این سؤال پاسخ دهد که چه عواملی بر تبادل دانش ضمنی شرکت های تعاونی کشاورزی اثرگذارند؟ همچنین نقش تبادل دانش ضمنی در ارتقای عملکرد بازاریابی این شرکت ها چگونه است ؟ پیشینة تحقیق صفری و قره باشلونی (١٣٩٣) در پژوهشی به بررسی رابطة بازاریابی کارآفرینانه (شناسایی فعال و بهره برداری از فرصت ها برای به دست آوردن و حفظ مشتریان سودآور از طریق رویکردهای نوآورانه به مدیریت ، ریسک و اهرم کردن منابع برای ایجاد ارزش) و عملکرد بازاریابی از طریق نوآوری در شرکت های فعال در صنایع اتوماسیون پرداختند.
از این رو، نقش مدیران شرکت ها در جهت تسهیل و بهبود تبادل دانش ضمنی بین بخش های مختلف سازمان انکارناپذیر است .
از این رو، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر تبادل دانش ضمنی بر عملکرد بازاریابی شرکت های تعاونی کشاورزی انجام گردید.