چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر موفقیت کارآفرینی زنان روستایی در شمال استان تهران انجام گرفت. جامعة آماری را 118 نفر از اعضای تعاونی های روستایی زنان در شمال استان تهران تشکیل دادند که به روش سرشماری بررسی شدند. این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسش نامه صورت گرفت. روایی ابزار پژوهش (پرسش نامه) با بهره گیری از نظر ده نفر از استادان دانشگاه پیام نور تهران و متخصصان مربوط بررسی و تایید شد و پایایی آن نیز با محاسبة میزان ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد که مقدار آن در قسمت های مختلف پرسش نامه بالاتر از 812/0 محاسبه شد. یافته های پژوهش نشان داد رابطة معناداری میان عوامل فردی، خانوادگی، اقتصادی – مالی، اجتماعی – فرهنگی و سیاسی- قانونی با موفقیت کارآفرینی زنان روستایی وجود دارد که از بین این عوامل بیشترین تاثیر در موفقیت کارآفرینی زنان روستایی مورد تحقیق، مربوط به عوامل اقتصادی- مالی است.
The main purpose of this research was to investigate the factors affecting the entrepreneurship success of rural women in North of Tehran province. The statistical population of this research was rural women، s cooperatives in North of Tehran province who were surveyed in 118 census cases. This research was conducted through a survey method and using a questionnaire tool. The validity of the research instrument was evaluated using the views of ten professors of Payame Noor University in Tehran and experts. The reliability of the tool was also calculated by calculating the Cronbach Alpha coefficient، which was calculated in different parts of the questionnaire equal to and above 0.812. Findings of the research show that there is a significant relationship between individual، family، economic-financial، social -cultural and political-legal factors with the success of rural women's entrepreneurship، which among these factors، the most important factor in the success of rural women entrepreneurship research is economic and financial factors.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان داد رابطة معناداری میان عوامل فردی، خانوادگی ، اقتصادی – مالی ، اجتماعی – فرهنگی و سیاسی - قانونی با موفقیت کارآفرینی زنان روستایی وجود دارد که از بین این عوامل بیشترین تأثیر در موفقیت کارآفرینی زنان روستایی مورد تحقیق ، مربوط به عوامل اقتصادی- مالی است .
بر همین اساس، پژوهش حاضر در صدد است که عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی زنان روستایی شمال استان تهران را بررسی نماید و همچنین تأثیر این عوامل را در ارتقای توسعه و روحیه کارآفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی آنان بسنجد.
قاسمی و همکاران (١٣٩٢) عوامل اثرگذار در توسعه کارآفرینی زنان را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند عوامل اقتصادی، جمعیتی ، فرهنگی وایدئولوژیکی و تغییرات سیاسی – قانونی در افزایش یا کاهش نقش اجتماعی زنان تأثیر دارد.
همچنین با توجه به ستون ضرایب مسیر مشخص می شود که متغیر عوامل خانوادگی از لحاظ تأثیرگذاری بر موفقیت کارآفرینی زنان روستایی در رتبه دوم قرار دارد که مشابه این نتیجه در پژوهش یعقوبی فرانی و همکاران(١٣٩٣) مشاهده گردید .
همچنین با توجه به ستون ضرایب مسیر مشخص میشود که متغیر عوامل اجتماعی- فرهنگی از لحاظ تأثیرگذاری بر موفقیت کارآفرینی زنان روستایی در رتبه پنجم قرار دارد که این نتیجه مطابق با یافته های مطالعه قاسمی و همکاران (١٣٩٢)، یعقوبی فرانی و همکاران (١٣٩٣)، راسخی و همکاران (١٣٩٥)، عبدی (٢٠١٤ ,Abdi) و طوسی و همکاران (٢٠١٥ ,.