چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی آموزش درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی برطرحواره نقص/ شرم، نشخوار ذهنی و انزوای اجتماعی زنان کمالگرا شهرستان گرگان در سال 1395 بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. به این منظور 60 نفر از افراد با ملاکهای کمالگرایی که جهت دریافت خدمات مشاوره ای به موسسه روانشناسی سیراندیشان شهر گرگان مراجعه نموده بودند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(30 نفر) و گواه(30 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامههای کمالگرایی تری و شورت، پرسشنامه نشخوار ذهنی نالن و هوکسما و پرسشنامه انزوای اجتماعی راسل و پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه یانگ قبل و بعد از درمان اجرا شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای بهصورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند. از آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی باعث تعدیل طرحواره نقص/ شرم، کاهش نشخوار ذهنی و انزوای اجتماعی در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون شده است. به نظر میرسد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی تأثیر مطلوبی در کاهش کمالگرایی داشته است.
خلاصه ماشینی:
نتایج پـژوهش حاضر نشان داد درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی باعث تعـدیل طرحـوارة نقص / شرم ، کاهش نشخوار ذهنی و انزوای اجتمـاعی در گـروه آزمـایش در مرحلة پس آزمون شده است .
نتایج پژوهش ها نشان می دهد که علاوه بر اشتغال فکری مفرط در افراد کمال گرا، متغیرهای روان شناختی دیگر از جمله طرحواره هـای ناسازگار اولیه ٢ مانند طرحوارة نقص / شرم ٣ به عنوان فرآیندی ناشی از آشفتگی ذهنی و روانی و نقص در پردازش شناختی در واکنش به زمینه های زیستی و تأثیرات محیطی دوران کودکی ، در افراد کمال گرا نقش بسیاری دارد(سلمانپور، فرید، سلمان پور و قاسم زاده ، ١٣٩٣).
Stein, Denys, Hollander and Leckman 6.
Williams, Duggan, Crane and Fennell 9.
دهشیری ، برجعلی ، شیخی و حبیبی (١٣٨٧)، به منظور بررسی پایایی مقیاس انزوای اجتماعی و سه خرده مقیاس آن از روش آلفـای کرونبـاخ و روش بازآزمایی استفاده کردند و ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه ٠/٩١، برای خرده مقیـاس ناشی از ارتباط با خانواده ٠/٨٩، برای خرده مقیاس تنهایی ناشـی از ارتبـاط بـا دوسـتان ٠/٨٨ و برای خرده مقیاس نشانه های عاطفی تنهایی ٠/٧٩ محاسـبه شـد، کـه ایـن مقـادیر نشـان دهنـدة همسانی درونی قابل قبول این مقیاس است .
Investigating the relationship between dimensions of perfectionism and hidden anxiety in students, Clinical Psychology Researches and Consultation, 1 (1): 47-58(Text in Persian) Altschuler, A.
Effectiveness of mindfulness training on automatic cognitive processing, Psychological Studies, 11 (3): 141-160(Text in Persian).