چکیده:
در پژوهش حاضر به شناسایی و ترسیم مدل عوامل بحرانی تحقق زنجیره تامین سبز صنعت گردشگری پرداخته شده است. در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعه ادبیات و پیشینه تحقیق، عوامل موثر بر سبز شدن زنجیره تامین شناسایی و سپس در فاز کمی ابتدا 100 نفر از ذی¬نفعان صنعت گردشگری انتخاب شده و از آن¬ها جهت بحرانی بودن عوامل شناسایی شده زنجیره تامین سبز صنعت گردشگری نظرسنجی شد. ابزار گردآوری دادهها پرسش¬نامه بوده است. جهت تحلیل داده¬های تحقیق، ابتدا با استفاده از روش تحلیل آماری و آزمون t ضریب اهمیت مولفه¬ها مشخص شد و در فاز دوم جهت اولویت¬بندی شاخص¬ها و نیز علت و معلول بودن آنها از تکنیک دیماتل فازی استفاده شد. نتایج به دست آمده از بررسی و شناسایی عوامل بحرانی تحقق زنجیره تامین سبز نشان می¬دهد هر 33 عامل شناسایی شده به عنوان عوامل تحقق زنجیره تامین سبز در صنعت گردشگری ایران بحرانی و اساسی بوده و نقش پراهمیتی در تحقق آن دارند. تحلیل عوامل قرار گرفته در بعد مدیریت تامین کنندگان نشان می¬دهد بین 6 عامل قرار گرفته در زمره عوامل تاثیرگذار، عوامل «ارائه خدمات ترغیب کننده به تامین کننده در راستای توجه و صیانت از محیط زیست»، «لحاظ نمودن ویژگی¬های زیست¬محیطی به عنوان الزامات کیفی تامین کننده» و «برگزاری نشست با تامین کنندگان»، سه عامل اصلی و ریشه¬ای یا علت سبز شدن زنجیره تامین سبز صنعت گردشگری می¬باشد. این در حالی است که تحقق سه عامل «کمک به تامین کنندگان در راستای حل مشکلات زیست¬محیطی آنان»، «توجه به اصول زیست¬محیطی و پایبندی به آن در برگزاری مناقصات» و «تلاش برای کاهش اثرات زیست¬محیطی از طریق تحویل بموقع تعهدات تامین کننده» به طور سطحی و ناپایدار، همانند یک هدف کوتاه¬مدت، موجب سبز شدن زنجیره تامین صنعت گردشگری ایران خواهد شد.
This research identified and mapped a model of critical factors to realize the green supply chain of tourism industry. Studying the literature and research background، effective factors on the emergence of the green supply chain were identified. In the quantitative phase، 100 stakeholders from the tourism industry were selected and were surveyed to identify critical factors in the green supply chain of the tourism industry. Questionnaires were used for data gathering. To analyze the research data، using the statistical analysis and t-test، the coefficient of the significance of the components was determined. To prioritize the indicators and their cause and effect، the Fuzzy Dematel technique was used in the second phase. The results of the analysis showed that all of the 33 identified factors were critical and essential. The analysis of the factors influencing the management of suppliers showed that among the 6 factors، the following three were root causes of the green supply chain: a) providing encouraging services to the supplier to pay attention to and protect the environment; b) considering the environmental characteristics as Quality Requirements Provider; and c) holding meeting with Suppliers. Meanwhile، three other factors are short-term goals in the green supply chain. They included: a) helping suppliers to solve their environmental problems; b) paying attention to environmental principles and adhering to them in holding tenders; and c) efforts to reduce environmental impacts through the timely delivery of supply commitments.