چکیده:
امروزه بسیاری از رهبران و اعضای تیم آنها به وسیلة گروهافزارهای ارتباطی نظیر پست الکترونیک، شبکههای اجتماعی، صفحات خبری، محاورههای آنلاین، و ویدئوکنفرانس با یکدیگر ارتباط دارند. در چنین شرایطی رابطة دوسویة رهبری و تکنولوژی بهسرعت افزایش یافته است. در این مطالعه به بررسی تأثیر رهبری الکترونیکی بر نگرش شغلی کارکنان پرداخته شده است و به این پرسش پاسخ داده میشود که آیا گونههای مختلف کانالهای ارتباطی و رضایت ادراکی از ارتباطات میتواند این رابطه را تعدیل کند. فلسفة پژوهش اثباتباوری، رویکرد آن قیاسی، و استراتژی آن پیمایش است. این پژوهش در پژوهشگاه نیرو در شهر تهران انجام شده است. از طریق روش تصادفی ساده، نمونة تحقیق انتخاب و اطلاعات موردنیاز پژوهش از طریق پرسشنامة استاندارد جمعآوری شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان میدهد که رهبری الکترونیکی بر نگرش شغلی کارکنان تأثیر مستقیم معنیداری دارد و کانالهای ارتباطی و رضایت ادراکی از ارتباطات رابطة میان رهبری الکترونیکی و نگرشهای شغلی کارکنان تیمهای مجازی را تعدیل میکند.
خلاصه ماشینی:
در این مطالعه به بررسی تأثیر رهبری الکترونیکی بر نگرش شغلی کارکنان پرداخته شده است و به این پرسش پاسخ داده میشود که آیا گونه های مختلف کانال های ارتباطی و رضایت ادراکی از ارتباطات میتواند این رابطه را تعدیل کند.
نتایج حاصل از تحلیل داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان میدهد که رهبری الکترونیکی بر نگرش شغلی کارکنان تأثیر مستقیم معنیداری دارد و کانال های ارتباطی و رضایت ادراکی از ارتباطات رابطۀ میان رهبری الکترونیکی و نگرش های شغلی کارکنان تیم های مجازی را تعدیل میکند.
effective communication کانال های ارتباطی در رهبری الکترونیکی یکی از جنبه های ارتباطات در تیم های مجازی توانایی رهبر در گوش دادن و شنیدن آن چیزهایی است که به دلیل ماهیت این تیم ها آشکارا ابراز نمیشود.
با مرور کلی بر ادبیات تحقیق و با توجه به اهمیت متغیر مزبور، در این پژوهش فرض شده رضایت ادراکی از ارتباطات در رابطه میان رهبری الکترونیکی با نگرش شغلی کارکنان در تیم های مجازی نقش تعدیلگر را ایفا می کند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) فرضیۀ نخست : نتایج به دست آمده از آمارۀ t منعکس کنندۀ این امر است که رهبری الکترونیکی در سطح اطمینان ٩٥درصد در متغیر بر نگرش کارکنان تیم های مجازی تأثیر مستقیم دارد.
فرضیۀ سوم : نتایج تحلیل ها نشان میدهد رضایت ادراکی از ارتباطات بر رابطۀ رهبری الکترونیکی و نگرش کارکنان تیم های مجازی در سطح اطمینان ٩٥درصد تأثیر معنیداری دارد.