چکیده:
در خصوص اجرای اصل عملی– به هنگام شکّ در نفسی بودن و غیری بودن یک واجب - میان اصولیان اختلاف نظر وجود داشته و دیدگاههای گوناگونی مطرح است تا جایی که آخوند خراسانی تقسیم بندی دوگانهای را ابداع کرده و سرانجام مرحوم نائینی، تقسیم بندی سهگانهای را مطرح نموده که مورد پذیرش اکثریت علما قرار گرفته است. لیکن در این تحقیق، به تقسیم بندی سهگانه جدیدی میرسیم که در آرای علما مسبوق نبوده و بهگونهای حاصل تلفیق تقسیمی است که خوئی و نائینی ارائه کردهاند.
There has been disagreement among u?ulis concerning the execution of the practical principle – at the time of doubt whether an obligatory is nafsi (for itself) or ghayri (for another) – and various viewpoints are brought up، to the extent that Akhund Khurasani has devised a double division and finally، the late Na’ini devised a triple division that has been approved by the majority of scholars. In this research، however، we have achieved a new triple division، which has been unprecedented in the opinions of the early scholars and is، in a way، a combination of the divisions presented by Khu’i and Na’ini.