چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تبیین معیارهای موثر بر کارآفرینی اکوتوریستی از دیدگاه اکوتوریست ها در منطقه کویری مرنجاب است. ابراز پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای با 6 شاخص، 29معیار و 120 زیرمعیار است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 349 نفر محاسبه و به طور تصادفی در بین اکوتوریست ها توزیع گردید. برای انجام تحلیل های، توصیفی، آماری و پاسخگویی به فرضیات پژوهش از نرم افزار spss و آزمون های آماری T-Test و آنالیز واریانس ANOVA استفاده شد. نتایج آزمون تی اثر گذاری هر یک از عوامل مورد بررسی را تایید کرده است و نتایج تکمیلی آزمون آنوا نشان می دهد هر یک از ابعاد از لحاظ میانگین اثرگذاری با یکدیگر تفاوت داشته اند. مدلسازی و تببین عوامل موثر بر کارآفرینی اکوتوریستی نیز با استفاده از نرم افزار Amosصورت پذیرفت. یافته های بدست آمده از مدل عاملی مرتبه دوم مدلسازی معادلات ساختاری نشان می دهد، عامل اجتماعی بیشترین بار عاملی اثر-گذاری بر توسعه کارآفرینی اکوتوریستی را با 94/0 به خود اختصاص داده است. پس از آن عوامل زیرساختی بار عاملی 86/0 را دریافت داشته است. عوامل خدماتی و محیطی با بار عاملی 86/0 مشترکا جایگاه سوم را به خود اختصاص داده اند. عامل های نهادی و اقتصادی نیز با بارهای عاملی 70/0و 69/0 در رتبه های بعدی تاثیر¬گذاری بر گسترش فرصت های کارآفرینی تشخیص داده شد.
خلاصه ماشینی:
غنیان و همکاران (١٣٩٠) در ارزیابی فضای کارآفرینی گردشگری روستایی بیان میکند، عواملی چون علاقمندی به تأسیس بنگاههای اقتصادی مرتبط با گردشگری، تأسیس و گسترش شبکه های تولید محلی بین صاحبان کسب و کار و وجود امنیت مناسب در سطح منطقه برای کارآفرینان و گردشگران از دیدگاه مردم محلی، در قیاس با دیگر عوامل مرتبط با فضای کارآفرینی جایگاه و اهمیت بالاتری دارد.
نتایج حاصل از آزمون تی تک نمونه ای در جدول (١) نشان میدهد تأثیرگذاری شاخص های اقتصادی ، خدماتی، زیرساخت ها، عوامل اجتماعی ، طبیعی و نهادی با توجه به مقداره آماره آزمون tی استیودنت و نیز سطح معناداری، مورد تأیید است .
در شکل (٢) مدل نهایی تبیین عوامل موثر بر فرصت های کارآفرینی اکوتوریستی در کویر مرنجاب نشان داده شده است .
نتیجه گیری در راستای بررسی و سنجش اثرگذاری عوامل کارآفرینی مبتنی بر بستر اکوتوریسم ، نتایج حاصل از آزمون تی تک نمونه ای نشان میدهد در منطقه مورد مطالعه شش عامل اقتصادی ، اجتماعی ، نهادی، خدماتی، زیرساختی و محیطی اثرگذار است که البته میانگین اثر هر کدام از عوامل مذکور با یکدیگر متفاوت بوده است .
پس از عامل اجتماعی گسترش زیرساختهای گردشگری به عنوان دومین عامل برای توسعه کارآفرینی مبتنی بر فرصتهای اکوتوریستی در کویر مرنجاب برگزیده شده است .
- محمدی یگانه ، بهروز، عینالی ، جمشید، بیگدلی ، اعظم ، (١٣٩٥)، "نقش کارآفرینی در توسعه مناطق روستایی با تأکید بر گردشگری(مورد: دهستان حصار ولیعصر شهرستان آوج )"، فصلنامه برنامه ریزی منطقه ای، سال ٦، شمارٔە پیاپی ١، ١٩٣-٢٠٣.