چکیده:
رویکردهای بازاریابی هدفمند و بهکارگیری عملکردهای آن یک چالش مهم در رقابت کسب وکار شده است. بهای بالای دانش مشتری و درکی که سازمانها از اهمیت رضایت مشتری کسب کردهاند، آنها را به سمت بازاریابی هدفمند سوق میدهد. حرکت به سمت حفظ مشتریان و جلب وفاداری آنها از اهداف یک بازاریابی هدفمند است، زیرا جامعه کنونی دریافته است که برای جذب مشتری و حفظ جایگاه خود در بین مشتریان در فضای بهشدت رقابتی امروزه نیازمند برنامهریزی و استفاده از یک استراتژی قوی هست. سازمانها نیاز به اطلاعاتی درباره اینکه مشتریانشان چه کسانی هستند، انتظارات و نیازهای آنها چیست و چگونه باید نیازهای آنها را برطرف کرد، دارند. سازمان بهراحتی میتواند لیست مشتریان خود را با توجه به میزان خرید، نوع سلیقه و در صورت تنوع زیاد اجناس مورد عرضه از طرف سازمان، با توجه به نوع کالا مشتریان را طبقهبندی نماید و سعی نماید با داشتن مطلوبیت مناسب در کالا مشتریان را قانع به خرید از خود نماید. با توجه به اهمیت شناخت عملکردهای بازاریابی این مقاله به شناسایی و تحلیل مولفههای اصلی بازاریابی هدفمند با رویکرد مدیریت دانش مشتری پرداخته است. در همین راستا شمایی از عوامل تاثیرگذار دانش مشتری و مولفههای سازنده بر یک بازاریابی هدفمند را ارائه خواهیم داد. سپس با طراحی یک مدل مفهومی آیتمهای مهم و اثرگذار بازاریابی هدفمند همراه با رویکردهای مدیریت دانش مشتری را بهصورت خلاصه موردبحث قرار میدهیم.
خلاصه ماشینی:
با توجه به آنچه گفته شد، هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي و شناسايي عملکردهاي بازاريابي هدفمند و بررسي مؤلفه هاي سازنده مديريت دانش مشتري در اين حوزه - مؤلفه هايي که بتوانند نياز و رضايت گروه هاي مختلف اعم از مشتري و بازارياب را با توجه به جايگاه هر گروه در سرنوشت سازمان ، برآورده سازند- سپس چگونگي وابستگي آن ها نسبت به يکديگر پرداخته شده و روابط بين اين عوامل و راه هاي دستيابي به پيشرفت توسط اين عوامل را شناسايي کرده و بتوانيم به سؤالات زير پاسخ گفت : ١- چرا بازاريابي رابطه مند و هدفمند اهميت يافته است ؟ ٢- تأثير مديريت دانش مشتري از طريق ارتقاي افزايش ارتباط با مشتري چه تأثيري بر بازاريابي هدفمند دارد؟ 1 customer knowledge management 2 G.
در دنياي تجارت امروز همه به دنبال جذب مشتري هستند و براي رسيدن به اين منظور از بازاريابي استفاده ميکنند تا جايگاه خود را تثبيت کنند، اما بازاريابي شيوه هاي مختلفي دارد که ميتوان از آن ها بهره برد اما نکته قابل توجه آن است که از هر روشي که استفاده ميشود بايد به صورت هدفمند باشد، يعني بايد 1 Tam piterz&rabert vaterman جامعه هدف را مشخص کنيم و به همان سمت برويم زيرا کل افراد يک جامعه هدف ما براي فروش نيستند پس بايد در وقت و هزينه صرفه جويي کنيم و در جامعه هدف بازاريابي را انجام دهيم (شيدايي و همکاران ،١٣٩٣).
D 2 Sin,Tse,Yau,LeeYand Chow 3 Terawatanavong, C.